Lödpasta?
Hallå! Jag köpte lödpasta ifrån pmc och försökte mig på att löda… Gick inte alls bra :( det fastnade inte ihop och sivlret på silvertråden (08) drog sig till ett ställe. Så blev väldigt tunn på ett ställe och tjock på ett. Kan ni tala om för mig hur pastan ser ut och hur länge man ska bränna? Denna "pastan" var helt genomskinlig nästan rinnig….är det bara det första eller ser den ut sån? Jättesvårt att hålla på plats ju när man bara har en hand över :/ Lyckades dock att smälta på en glaskula på en silvertråd :)

Lödpasta är flussmedel:
http://www.pmc.se/lodpasta-flussmedel/2849-0
Men jag antar att du menar att du har köpt lod i pastaform på spruta med fluss inblandat?
http://www.pmc.se/lod-for-lodning-av-silver-medelhart-pasta-som-ar-fardig-med-flussmedel/2122-0
Om det är det senare du har köpt ska det ut som grå ganska tjock gegga. Prova att spruta ut lite mer och se om du kommer till geggan.
Om det är det förra du har köpt (flussmedel) behöver du även lod för att det ska bli någon lödning…
Ja, den sista :) då testar jag och ser om det kommer ut nån grå gegga.. Hur mycket ska man ta då om man ska löda ihop en 0,8 silvertråd? Och hur länge värmer jag på? Tack! :)

Du behöver bara pyttelite, mindre än ett knappnålshuvud. Förmodligen kommer du att ta för mycket även om du försöker ta väldigt lite. Då är det bara att fila bort överskottet efteråt.
Se till att de delar du ska löda ihop ligger alldeles tätt intill varandra. Värm långsamt på båda sidor om skarven, inte direkt på lodet. Silvret leder värmen till lodet, och till slut ska silvret bli så varmt att lodet smälter. Eftersom lodet har lägre smältpunkt än silvret bör lodet smälta innan silvret smälter
När du löder så tunn tråd får du vara väldigt försiktig med värmen, eftersom silvret blir varmt snabbt.
Ok, lägger jag lodet på skarven då? :/ Tar det en minut eller längre tror du? Det va lurigt att hålla allt samtidigt, om man ska löda ihop två saker….kändes som om jag skulle behövt varit en bläckfisk ;)

Lodet ska ligga på skarven, ja. Hur lång tid det tar beror helt på hur stor silverbit du har och hur hårt du eldar på den med brännaren. Om du har lågan för långt bort så att det aldrig blir tillräckligt varmt kan det ju ta hur lång tid som helst
Du lägger väl silvret på ett eldfast underlag? Då behöver du ju inte nödvändigtvis hålla i det. Om det ändå behövs extra stöd för att delarna ska hålla ihop kan du t.ex. använda en korspincett som du klämmer runt ena delen och stöder upp på ett sådant sätt att allt hålls på plats. Man kan även binda ihop saker med järntråd (inte precis där du ska löda, och ta bort järntråden innan du lägger silvret i syrabad för rengöring!)