Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketter: glasfusingsilverlera
Läst 2609 ggr
Camber42
0

Bränningskurvor

Hejsan!

Jag gick en kurs i smyckesglasfusing i höstas och blev helt såld på det. Nu har jag gjort i ordning en liten hörna här hemma och införskaffat mig ugn (Paragon SC2) slip, glas Bulls eye COE 90 mm och är jätteivrig att sätta igång. Men eftersom jag är helt novis på området skulle jag tacksamt ta emot förslag för hur jag bränner full fuse och tack fuse och även firepolish i ugnen.

Jag har läst lite här på sajten, men är inte helt införstådd med bränningsproceduren. Så nu kommer några mindre "intelligenta" frågor som jag hoppas jag kan få svar på Glad

1. Lägger jag in smyckena i ugnen från början när den är sval?

2. Ökar man direkt upp till det gradantal man vill uppnå eller görs det successivt?

3. När man når rätt temperatur för full fuse ca 815 grader hur länge ska glasen brännas på denna temperatur?

4. När man brännt smyckena klart på temperaturen 815 stänger man av ugnen och den får svalna själv eller minskar man själv temperaturen successivt?

5. När kan man öppna luckan utan att det är risk för glaset spricker?

6. Hur gör jag vid firepolishing? Vilken temperatur behövs?

7. Hur gör jag när jag ska bränna ur ugnen första gången?

Ja, det var många frågor det. Jag är mer än tacksam om någon av er proffsbrännare har möjlighet att svara på dem.

God fortsättning o vänlig hälsning från

Camilla

Lorita
0

Jag är också novis Oskyldig men svarar lite ändå

du lägger in glasen i kall ungna och sen följer du ett program

min ungn är förprogramerad och med det glas du tänker använda så bör programet funka.

Jag har valt annat glas och håller just nu på och testar mig fram och hoppas nattens bräning är åt rätt håll.

5. jag öppnar lukan när temperaturen är rumsteperatur ca 20 grader, har jag väntat så kan jag vänta lite till.

7. min ungn skulle man sätta på 500 grader och luckan på glänt för att bränna ur ungnen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Camber42
0

Hej!

Tack för ditt svar. Ja, det verkar vara en hel vetenskap detta med bränningskurvor. Nu när man äntligen har fått hem alla grejor är man jätteivrig att komma igång. Glad

Du skrev att din ugn var förprogrammerad för bulls eye 90 glas. Vilken ugn har du och har du möjlighet att se hur den förprogrammerade bränningskurvan ser ut?

Lycka till med nattens bränning!

Vi hörs!

Lorita
0

denna har jag köpt http://www.pmc.se/ugn-for-silverlera-glasfusing-och-parlor-invandigt-matt-ca-27x27-cm/913-0

Jag kan skriva av kurvorna i morgon så har du något att utgå ifrån, nu måste jag gå och lägga mig för jag har feber och är dötstrött

….men passa på och kör ugnen på glänt till 500 grader i natt så spar du en natt Flört

Camber42
0

Kanonfin ugn du har införskaffat dig! Den kan du göra lite större grejor i oxåGlad

Jättesnällt Lorita och Krya på dig!!

Cessy
0

Här är ParagonsSC2 instruktionsbok

Här är olika brännkurvor o likaså en tabell på vilka temperaturer du använder till olika sorters fusningar.

Lycka till!Glad

Camber42
0

STORT tack för hjälpen! Håller på att bränna ur ugnen nu Glad

Lorita
0

Då har du fått bättre svar än vad jag kunnat ge dig

#5 vad skiljer om man vill använda fönsterglas? vet du det?

#4 När jag började tänka ugn så var det en gammal fond som dom la ner på banken och jag fick loss pengar, så valet stod mellan en ny ugn eller nya fonder (dom gamla hade inte gått så bra) så vi sa min man och jag att vi satsar på en stor ordentlig ugn från början och jag är säker på att en ugn är roligare Skrattande
Kan jag få sålt lite smycken i framtiden så kommer den ge bättre avkastning än fonden gjort också Guld i munOskyldigSkrattande

Cessy
0

Lorita: Jag har bara använt bullseyeglas själv men enligt Jörgen Markvad: Ovnformet glas, så använder han fölljande topptempar till float.

Fullfus: 840grader

Relieffusning (välsmält tackfus): 780 grader

tackfusning: 700grader     (min anmärkning - måste vara en mycket låg tackfusning med väldigt skarpa kanter)

slumping - 30cm skål: 720grader

Lorita
0

#8 tack så jättemycket då har jag något att utgå ifrån Skrattande

Camber42
0

Haha. Ja Lorita, det låter som om en ugn är bra MYCKET roligare än fonder och dessutom ger en mycket bättre avkastning  Skrattande

TACK Cessy för alla bra råd o tips!

I kvälls ska jag försöka göra min första bränning i ugnen. Håll tummarna att det funkar! Ha det gott! Vi hörs Glad