Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlor-tråd
Läst 1640 ggr
Myling
0

Brons/koppar?

Om jag vill jobba i nåt annat än silvertråd, vilken skulle ni välja? Finas färgt, billigast, lätt att arbeta med och som går att löda?

Myling
0

Nora? :)

noora
0

Koppar funkar på ungefär samma sätt som silver när det gäller smide och lödning, förutom att det svartnar betydligt mer när man värmer det (det är ju kopparen i sterlingsilver som får silvret att svartna). Det går även bra att löda ihop koppar och silver.

Jag har inte provat att löda eller smida brons. Bronstråd är lite hårdare än koppartråd och silvertråd om man arbetar med det i kallt tillstånd.

Både koppar, brons och mässing måste skyddas (t.ex. lackas) på den sida som ska ligga mot huden så att metallen inte börjar ärga (bli grön) av salt m.m. från huden. Ärg är giftigt och lämnar fläckar på hud och kläder.

Myling
0

Ok, tack Noora ( glömde ett o sist ) Höll på att göra en beställning hos dig o ville därför veta hur du tyckte ;) Låter ändå som jag håller mig silver….men hade varit kul med nån annan färg :)

MariesSilversmycken
0

Det går bra att löda små detaljer i guld på silversmycken, det kan bli riktigt snyggt! Tyvärr inte alldeles gratis att köpa in dock… Men ska man ha guldbiten ovanpå ett silversmycke bara som en extra detalj så går det bra att köpa väldigt tunn guldplåt.

http://www.marie.gaillard.se

Myling
0

Guld får jag nog testa när jag lärt mig lite mer, håller fortfarande på att få till ett bra huvud på min trasselängel :) inte helt lätt när man är helt ny på nåt och sitter själv. Men snart så ska jag nog vara nöjd. Väntar med spänning på när jag ska gå mina kurser o lära mig :-D