Experiment
idag har jag experimenterat med pärlor…dom är ju av glas, alltså kan dom fusas….
en del blev riktigt lyckat…andra blev skit…
det står fler i hotpotkön, så dom får jag fota senare…
bilderna visar FÖRE och EFTER…
den här rosa tycker jag blev en riktigt fin cabbe ….
inte blev det som jag trodde men denne är faktiskt fin IRL … den är bara tackfusad, så duttarna sticker upp och är guldskimraande …
oh va coolt!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.

man kan ju inte ta fusing ur en fusare hur lätt som helst inte 
Kul test Sanne! Ja man måste ju prova
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
niwa: jag tror inte det funkar … inte i min hotpot iaf… om du ser på #1, så är det seedbeads…dom förlorade helt färg…
ja jag tänkte ju ockå så….att om det funkade kunde man "måla" ett motiv med seedbeads och fusa den som cabbe …men tyvärr…
Både den rosa o den röda blev kanonfina.
Jag har ju testat med små runda 4mm pärlor, men det blev inte alls bra för de tappade färgen o blev bara bubblig dimmig klump. Tyvärr finns det ju inget sätt att från början kunna avgöra vilka som är genomfärgade eller inte eller som har en färg som håller för den höga temperaturen. Jag tror dock inte att du ska blanda pärlorna vare sig med varandra eller med annat glas eftersom du inte vet vilken coe glaset håller. De spricker kanske inte direkt men kan göra det efter en tid o det är ju inte så kul om ett hänge spricker medans det hänger runt en köpares hals (t.ex när man går från varmt till kallt).
har tänkt på det cessy …. 
Åh är seed beadsen alltså samma coe som klarglaset? För de var den bilden (#1) som fick mig skriva om coe, för de andra ser jag ju att du har hållt dig till samma sorts pärla o färg o faktiskt lyckats skapa jättehäftiga cabbar med dessa.
wow vilka lyckade experiment, den rosa och den röda blev ju hur fina som helst
!
En sån kul ide - frågan är om man kan fylla deadsen med glasfärg för att få lite färg kvar efter bränning?
jag har ingen aning om pärlornas coe, men då allt e frågan om experiment, så får de gå som de går….inget e ju tänkt att säljas ….
långifrån allt blev det nåt kul av som ni ser på dessa foto …
denna vägrade, precis som det blå hjärtat på nästa bild, att smälta…dom var inne i micron lääääääänge…
denna blev platt men är fortfarande en pärla…
det enda som hände här var att den blev matt och av med silvret i mitten…och hålen har "försvunnit" …
tja…då har man offrat 2 fina pärlor till vetenskapen ….

Spännande experiment du gör! Kanske det går lättare i en ugn? Där har man ju bättre koll på temperaturen… 

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Jo men det är klart att du ska experimentera o testa Sanne. Ska man ha det själv så kan man ju testa hej vilt, för då vet man ju vad som kanske kan hända. Kul o följa dina experiment o få se hur det blir
Himla läckert! Synd man tydligen inte kan veta om de kommer att hålla.
gud va kul! nr 21 me like!
Lyckomia
Spännande experiment du gör Sanne! Kul att se vad du gör!

Kul experiment! Många av cabbarna blev riktigt fina :-)
De rosa och lila seed beadsen ser ut att vara "lined", dvs färgen är på insidan av hålet. Sådana är ofta helt enkelt målade på insidan, och sådan färg brinner snabbt bort i ugnen. Samma gäller målad färg som är på ytan av pärlan. Försök hitta pärlor som är gjorda av färgat glas snarare än målade klara glaspärlor, så ska du se att det går bättre
Silverfolie brinner också bort väldigt lätt, så jag är inte förvånad att det försvann i ugnen. Det glittriga aventuringlaset i den ovala orange pärlan är värmekänsligt och det ser ut som att det har mörknat.
tack för era kommentarer tjejer …
noora: ja…det stämmer att det var silverlined…och jag kom också fram till att om jag ska göra fler "pärlcabbar", så får det vara av genomfärgade pärlor…gärna transparanta…
får se när jag får lust att testa nästa gång…
nytt test…
stansade ut figurer ur aluminiumfolie och la mellan 2 glas…det blev inget att hänga i julgranen…

aluminiumfolie har funkat jättebra för mig när jag prövat
nätet blev häftigt!
Lyckomia
tack mia !
lorita: ja, smaken är ju olika…jag tycker ditt ser ut som mina och det var inte så jag hade tänkt mig att det skulle bli…

#35 jag gillar bubblor och det är just vad aluminiumfolie ger 
Sanne: Silvernätet blev ju jättefint.
Trevligt att du experimentera vidare med vad du kan göra i din Hot Pot.
Lorita: Har du gjort den cabben #33 i ugn eller i micro (Hot Pot)?
Om du använt ugn - vilken topptemp i vilken hålltid använde du? Cabben blev jätteläcker.

#37 Ugn och jag använder fönsterglas.
Rate temp Hold 111 C/timme 550 00.30 Full 810 00.30 278 C/timme 835 00.20 Full 530 10.00 55 C/timme 400 00.00
totalt ovetenskapligt jag har testat mig fram och utgått från ugnens ursprungsprogram när det gäller hålltider, tempen är det enda jag ändrat och då ökat.
#38 Jag har aldrig testat fönsterglas utan bara använt bullseye, men jag ser i alla fall att du gått upp till fullfus. Är det så att när det gäller fönsterglas så har man alltid så långa hålltider? Vid fullfus använder ju jag ofta 805 grader o 10 min. Visst händer det att jag jag ökar tempen eller hålltiden men inte upp till det som man uppenbarligen behöver för fönsterglas. Nå nästa gång jag kör en fullfus så ska jag testa o slänga med ett par cabbar med aluminiumfolie, så får jag se hur det blir o gå vidare från det. Tack för svaret Lorita