Att ta kritik
Hej alla pärlare! Förra året började jag med smyckestillverkning och jag tycker det är superkul. Jag brukar lägga ut bilder på mina smycken på internet och får till mestadels bra/positiv kritik! Men ibland får jag elaka kommentarer. Ofta äldre tjejer/vuxna att jag exempelvis inte stansar mina bokstäver helt perfekt rakt. Och jag brukar säga till dem att mitt mål är inte perfektion för jag håller på med hantverk och jag tycker det är charmigt när det inte är "perfekt".
Ändå tar jag ofta illa upp och känner mig ledsen och nedstämd efter sådana kommentarer. Kanske är jag i den åldern då man är känslig eller så är jag bara allmänt känslig!?! Iaf till min fråga.
**
Hur ska man ta negativ kritik på sitt hantverk/sin smycken? Hur gör ni? **
(visste inte vilken grupp jag skulle välja?)

Tycker jag själv om det jag har gjort så är jag som en gås och låter det rinna av mig, känner jag att kritiken kan tillföra att något blir bättre så prövar jag att göra så nästa gång.
Dom som gnäller att det inte är helt rakt ect… är dom ute på marknaden? Sitter dom och gör det du gör? Har dom ens kunskapen? Om inte säg åt dom att gå hem och göra bättre själv samtidigt som du säger det med ett leende.
Jag har fått kritik, den befogade kritiken från mina kollegor kan jag ta till mig medan om det kommer ett gäng tonårstjejer och säger att dom kan göra mitt 30 timmars halsband på en kvart hemma, då ler jag och säger var så god.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Det är skillnad på konstruktiv kritik och elaka kommentarer. Elaka kommentarer ska man strunta i, just för att det enda personen vill, är att dra ner en.
Konstruktiv kritik ska man fundera lite mer objektivt på. Är det ens val av färg och form det gäller? Eller är det något med tekniken som bör förbättras? Vem är det som uttalar sig? Är det någon som kan mer än jag, eller en avundsjuk kompis?
Allt förbättras, ju mer man håller på och övar, men det gäller att öva på det som är rätt då. Det är där den konstruktiva kritiken sätts in.
Och gör jag smycken för att jag själv gillar dem, och för att jag älskar att skapa? Eller för att få beundran och kanske sälja?
Gör jag dem för min egen skull, så kan de se ut hur jag vill det ska vara. Vill jag sälja, så måste jag anpassa mig till omgivningens smak…
Det är en balans, där man måste välja var man vill stå…
🙂
Glittertind
Äkta silver? Och hantverk?
Minst 400:- stycket. Gärna mera. Titta på Etsy och använd dig av den mallen.
😉
Glittertind
Det är människor på internet som skriver taskiga saker.. och jag tycker inte det är konstruktiv kritik när man skriver att mina smycken ser ut som en tolvåring som gjort dem :( känns bara som man vill trycka ner mig då.. Dessutom att det är vuxna människor som gör det gör mig ledsen. :(
Men jag får jättemycket bra kritik också, ska inte gnälla men..
Jag tycker du gjort det bra, har testat stampa men jisses vad det tog på.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
vi är ju olika "petiga" men jag har alltid förundrats över hur man gör när man stansar rakt….det måste ju vara näst intill omöjligt att inte slinta det minsta…och hur vet man att man sätter stansen på exakt rätt ställe…man ser ju inte bokstaven när man satt ner stansen….tejpar man stödlinjer eller något ?
själv har jag bara stämplat i silverlera och den är ju "blöt" när man gör det och blir man inte nöjd, knölar man ihop det och börjar om på nytt….
ja internet är bra på måååånga vis men det finns också mycket dåligt….
så kontentan från mig blir : ÄR DU SJÄLV NÖJD, SÅ STRUNTA I VAD ANDRA TYCKER…..smaken är ju som vi vet, olika ….
Grejen är att jag tycker jag stansar rakt, samtidigt som jag tycker faktiskt det är charmigt när det inte är perfekt. Det är de som gör varje halsband/armband unikt!
Men när man blir påhoppad sådär som jag blev , kände jag mig bara jättedålig! Tack för alla era kloka ord, vad snälla ni är :)
Att någon skriver att det ser ut som en tolvåring gjort något - är inte konstruktiv kritik. Det är bara ren elakhet o antagligen dessutom avundsjuka. Konstruktiv kritik är inte avsedd att såra utan där finns något som den som ger den vill att man ska förbättra, men där finns inga inslag av hån eller behov att trycka ner.
Sedan är vi alla olika. Vi gillar olika. Det kan gälla färg, design m.m. Om kritken känns konstrtuktiv så är det ju bra om man stannar upp o funderar en stund över det som sas. Om kritiken inte känns konstruktiv o att den förs fram på ett sätt som har tydlig avsikt att såra. Ja då är det bara o strunta i den.
Nej fy vad oschysst och säga att något ser ut som en 12 åring gjort det.
Förresten vad är det som säger att en 12 åring inte kan stansa "perfekt".
Nej det dåliga som någon vräker ur sig tar man oftast åt sig jätte hårt av,tyvärr 😕
Brukar säga till mina barn "har ni inget snällt att säga om något, säg inget alls" dvs om de te.x säger högt om någon "usch vad ful tröja han har"
Nej jag tycker du lyckats jätte bra med stansningen. Ta åt dig av det positiva folk säger i stället, Som Cessy säger det är inte kritik det är ren elakhet och inget att bry sig om.
Konstruktiv kritik däremot sägs med välmening och i en vänlig ton.
Här är en bild på min senate stansning, det kan du kalla snett😃 😉
Hälsa gärna på mig på Facebook.
jag är oxo för att det inte alltid ser perfekt ut, det är ju för sjutton handgjort! ta till dej det DU tycker och strunta i resten!
jag har gjort så och det är SÅ BRA SÅ!
mia
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.