Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettsilver-chainmaille
Läst 10637 ggr
kjellsangel
3

Nyckeltal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NT avgör hur fast eller lös en vävteknik skall bli. Varje teknik har sitt eget optimala NT,. För att få en så bra väv som möjligt, rekommenderas att använda ett NT så nära rekommendationerna som möjligt.

Betrakta dessa tre Konunga kedjorna, alla tre vävda med olika storlekar på ringarna, se bilden.

Dom två översta är vävda med ungefär samma NT, och dom håller ihop snyggt o blir bägge fina. Resultatet blir ungefär det samma fast att det är olika tjocklek på tråden och dom inte har exakt samma NT. Den tredje väven har en ring med mycket högre NT, innerdiametern är större än innerdiametern i den första kedjan, och tråden är tunnare än tråden i den andra kedjan. Denna kedja håller nätt o jämt samman och är mycket lös - den har mycket luft i sig och är inte alls stabil..

kjellsangel
3

Brynjekedja NT 3,6. En enkel telknik, som är vacker i sin enkelhet. Kan vara väldigt vackert som armband

kjellsangel
2

Blomstermillipedia NT 5 och 3

En enkel kedja fast att den ser komplicerad ut. Man kan börja med att göra "blommorna" som skall vara av de större ringarna och sedan sammanfogar man med de mindre.

kjellsangel
4

Helmkedja NT 5 och 3,5

En rätt så lätt kedja, lite pillig men resultatet blir fint.

kjellsangel
4

Drottninglänk NT 4

Ser väldigt komplicerad ut men den är ganska så lätt. Väldigt vacker kedja.

kjellsangel
1

Konungalänk NT 3,5

En vacker kedja med lite liv i. Ser väldigt svår ut men den är inte heller svår. Rent tekniskt väldigt lik drottninglänk.

kjellsangel
1

3 i 3 länk NT 4

En söt liten länk, enkel att göra.

kjellsangel
1

2 i 2 länk NT 3,5

Samma som 3 i 3 men ännu lite enklare.

kjellsangel
1

Öppen rund brynjelänk NT 3

Rent tekniskt lika dan som brynjelänken, men här är den rund. Fin länk som kan användas både till fina armband då blir den lite halvstel, eller i lite grövre ringar och då blir den fina halsband.

Pitepaerlan
0

Wow vilken kunskap…tack!

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

isella
5

Hej hej!

Kul att se lite information på svenska om chainmaille. Det är inte lätt att hitta måste jag säga.

Hoppas det är ok om jag lägger mig i lite. Jag har hållt på med chainmaille i 2 år lite drygt så jag lär mig massor fortfarande! Jag skrev ihop ett stycke angående just nyckeltal till metallessens.se och tänkte att det kanske kan vara användbart här också!

"Det jag hade mest problem med när jag började göra chainmaillesmycken var den så kallade aspect ration (nyckeltalet), alltså vilken innerdiameter jag skulle ha på ringen och vilken tjocklek på tråden jag skulle ha. I Irene From Petersons bok "Smycken från vikingatid och nutid" så har hon en tabell som är mycket användbar. De hon beskriver är hur man räknar ut innerdiameter i förhållande till nyckeltalet och trådtjocklek. Men har man inte boken så kan det vara jobbigt att få något att gå efter, och man vill säkert också prova andra trådtjocklekar än de som finns listade i den tabellen. Det man oftast utgår ifrån är ju materialet man har hemma, alltså tråden.

Letar man mönster och beskrivningar på engelska sidor så ska man alltså leta efter aspect ratio. På svenska blir det "nyckeltal".
Nyckeltalet är innerdiametern delat i trådtjockleken.
Till exempel:

Innerdiameter 3mm delat i 0.8mm tråd = nyckeltal 3,75 (= nyckeltal 4, avrunda alltid uppåt)
Innerdiameter 3mm delat i 1mm tråd = nyckeltal 3
Innerdiameter 3mm delat i 1.2mm tråd = nyckeltal 2,5

De vanligaste nyckeltalen är hel- och halvtal, alltså 3 - 3,5 - 4 - 4,5 - 5.
Till vissa mer komplexa mönster så kan man få fram lite knepiga nyckeltal som till exempel 5,2 eller 2,75. Det är idealt att få fram ett dorn (dorn = pinne som man lindar tråden runt) som matchar exakt med innerdiameter/nyckeltal, men har man inte den möjligheten så är det alltid bättre att avrunda uppåt! Avrundar man neråt så är det inte alls säkert att man får sina motringar på plats, eller ens kunna stänga dem alls på grund av för snäv innerdiameter. Så nyckeltal 5,2 till 1mm tråd avrundas med fördel upp till 5,5 och nyckeltal 2,75 till 3.

På många mönster så står inte nyckeltalen, men däremot vilka storlekar på ringar som har används. Använd då trådtjockleken (0.8) gånger innerdiametern (3.5mm) och få fram nyckeltalet 2.8 (~3).

På engelskspråkiga sidor så står ofta storlekarna i inches (tum). Det finns massor av bra tabeller för uträkningar av detta, men jag använder Google's kalkylator som räknar ut allt åt dig. Om innderdiametern är till exempel 1/4" skriv då in "1/4 inch to cm" i sökrutan på http://www.google.com så vips får du fram svaret (1/4) inch = 0.635 centimeters.

En sista notering:
Var vaksam på att det finns två olika standarder som mått för trådtjocklek (s.k. gauge). Det finns en amerikansk (AWG) och en europeisk (SWG) standard och de skiljer sig åt i storlekar. Det är superviktigt att veta vilken standard man köper så att man inte i god tro gör flera hundra motringar för ett projekt bara för att erfara att de är i fel storlek när man har kommit en bit in i sitt projekt. Här i Sverige har vi det bra med det metriska systemet då de flesta trådtjocklekar står i millimeter, och inte bara i gauge. Se till att alltid få veta hur tjock din tråd är i millimeter."

//Sara

Paerlugglan
0

Vilken jättebra information IsellaGlad!

Välkommen hit till vår trevliga hörna av världen för resten!

Även om jag inte gjort något i chainmaille själv, mer än prövat att sätta ihop några ringar, så var det mycket värdefull information. Jag skulle bra gärna vilja lära mig mer. Lånade några intressanta böcker om vikingasmycken på biblioteket förut och jag blev riktigt intresserad, men har inte gjort något åt det, men det kommer säkert en vacker dag.

Vet inte om jag fattar helt fel men det verkar som om något är fel i det du skriver. Först skriver du:

Nyckeltalet är innerdiametern delat i trådtjockleken

och sen några räkneexempel, lite senare så skriver du:

På många mönster så står inte nyckeltalen, men däremot vilka storlekar på ringar som har används. Använd då trådtjockleken (0.8) gånger innerdiametern (3.5mm) och få fram nyckeltalet 2.8 (~3).

Båda exemplen kan ju inte ge nyckeltalet, eller är jag helt ute och cyklar?

Medarbetare på Smyckestillverkning

Nytt Alias: Pugglis Skrattande

grov41
0

om man ska göra en kungskedja av 1mm tråd så blir NT 3.5 mm

om man vill använda 0.8 tråd så räknar man 0.8 gånger3.5 då blir NT 2.8 om man vill använda 1.5mm tråd så blir det 1.5 gånger 3.5 då blir NT 5.2 eftersom det är svårt att hitta dorn som är 2.8 och 5.2  så använder man 3 och 5 mm dorn .NT är måttet på dorn som du gör ringarna på. likamed inner diametern på ringarna.

grov41
0

#8 om du 1mm tråd så blir väl det NT 4

maneki
0

AR (nyckeltal) är väl ändå innerdiametern delat med trådtjocklek, inte multiplicerat med? O då blir det 3,5/0,8= ca 4,4 (att omvandla från ett annat nyckeltal låter onödigt komplicerat.)

Det finns en trevlig liten Ring Dimensions Reference Chart på The Ring Lord för den som är intresserad. Främst baserad på inches o G, men millimetermåtten finns med som referens.

grov41
0

#14 om du ska göra ett smycke som har nt 3,5 i 1mm tråd så kan du inte dela 3,5/0,8 då får du för stora ringar till ditt smycke men om du tar 3,5*0,8 så får rätt storlek på ringarna. oftast så står innerdiametern på olika mönster så att man kan räkna om ,om man vill ha en annan grovlek på tråden.

[kissidor]
0

det blir lite förvirrat här, men maneki säger såhär: nt=diam/tj. det innebär ju att diam=nt*tj

dvs ni säger samma sak :) det har bara blivit lite rörigt i texterna nånstans ;)

grov41
0

NT och innerdiametern är ju samma sak. om man räknar som hon har gjort 3,5/0,8=4,4 då får man för stora ringar. om man räknar 3,5*0,8=2,8 då får man rätt storlek på ringana.om man vet nt på ett smycke så räknar man som mig om man vill använda annan grovlek på tråden då får man rätt storlek på ringarna

[kissidor]
0

ja nt och innerdiametern är samma sak vid grovlek 1.0, det har jag fattat. men jag tror inte du läste riktigt vad jag skrev:

nt=diam/tj. det innebär ju att diam=nt*tj

läs en gång till så ser du att det ger samma resultat som du säger :) vilket alltså var vad maneki också sa - men sen räknade hon iofs ändå tvärtom och så blev det som sagt lite förvirrat :) om man bara tänker till en sekund och inte låter sig förvirras av siffror och beteckningar så inser man ju att en klenare tråd tar mindre plats sas och förstår åt vilket håll man måste räkna :)

grov41
1

3i3 kedja   nt på 4,            enkel blomkedja  på 3,5

dubbel blomkedja nt 5       platt brynjekedja nt 3,5  

rund brynjekedja nt 3,5      rund öppen brynje kedja nt 4

drottningkedja nt 4             enkel repkedja nt 5

dubbel repkedja nt 5          fiskbenskedja nt 5 eller 5,2

kungskedja nt 3,5          det här är dom nt som jag går efter när jag gör mina smycken dom är hämtade ur boken   smycken från vikingatid och nutid skriven av Irene From Petersen sen räknar jag om beroende på vilken grovlek på tråd jag ska använda

grov41
0

#18 jag fattar inte din förklaring räknar jag som du beskriver så får jag fram 2 olika mått. vi kan prova så här om jag har en tråd med tjocklek 1,5 mm och vill göra en kedja med 2i2 hur räknar du ut nt då.en lagom rörlig kedja som inte blir för stel.

[kissidor]
0

ok grov41, 2i2 hittade jag infon nt 3,5 i ett inlägg högre upp och då utgår jag från att det gäller för tråd 1,0 när det inte står nåt annat. för tråd 1,5 skulle det då bli 3,5*1,5=5,25 - men då finns det väl inte en sån dorn antar jag så då vet jag inte om det funkar med 5mm eller om det riskerar att bli för trångt då. vad jag kan se så räknar vi exakt likadant :)

grov41
0

om man inte vet nt hur gör du då. för vet jag vad det är för nt då är det inga problem.

[kissidor]
0

mja nu fattar jag inte riktigt hur du menar grov41, för det är ju inte det vi diskuterat eller hur? utan vi har diskuterat hur man räknar om mellan olika tråddimensioner. av 3 faktorer måste jag veta 2 såklart, jag kan ju inte trolla :)

men har jag en kedja som är precis lagom fast och mäter trådtjocklek och innerdiameter på ringarna i den så kan jag ju räkna fram ett nyckeltal som jag i sin tur kan använda för att räkna fram en lämplig innerdiameter för en annan trådtjocklek. låt oss säga att en fiktiv kedja är gjord med ringar i 0,8mm tråd och med innerdiameter 4mm. då kan jag räkna fram ett nyckeltal till 4/0,8=5 vill jag sen göra samma kedja i säg 1,2mm tråd bör en lämplig innerdiameter kunna räknas fram genom 5*1,2=6mm. är det inte så ni räknar?

grov41
0

det jag tänkte på var om det fanns nåt bra grundräknesätt och sen att man kunde plusa på beroende hur många ringar man vill ha i en ring om man skulle hitta på ett eget smycke. nu provar jag mig fram med en billig tråd på 1mm för att se om dom storlekar passar till det som jag vill göra. jag har ett antal ringar i olika storlekar och sen provar jag vilken storlek som blir bäst.det vore bra att bara använda miniräknaren sen tillverka ringar .ber om ursäkt om vi har kommit ifrån ämnet som det hela började med.

SusannAlg
0

Pust! Fattar nada… men det gör inget… jag är glad ändå!Glad

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Bimse
0

OskyldigSkrattandeJag är också glad

Cessy
0

Tja…bara det att jag slipper fatta det här gör mig oerhört GLADCoolSkrattande

[kissidor]
0

hehe, alltid roligt om man kan glädja andra Skrattande

grov41, jag kan aldrig låta bli att engagera mig när det är nåt som kan räknas ut Skrattande. förstår vad det är för typ av tumregel du är ute efter men det är nog svårt att hitta på en allmängiltig approximation eftersom ringarna sas "vetter" åt olika håll i olika kedjetyper. jag tror jag skulle prova att rita upp sektion av en länk skalenligt och starkt förstorat för att se hur det kunde antas funka utrymmesmässigt innan jag började tillverka ringar. börja med dom som ska länkas i sas och rita dom med skalriktig tjocklek och så rätt som möjligt åt vilka håll dom ska. sen ser man förhoppningsvis någorlunda hur stor ringen dom ska sitta i behöver vara för att dom ska få bra plats?

grov41
0

#28 du ska ha tack för hjälpen men det verkar krongligare än det sätt som jag gör med mina billiga ringar så jag fortsätter med det tills jag hittar ett enklare sätt.jag hör av mig om jag hittar ett bra sätt

[kissidor]
0

tja det beror antagligen på hur man är van att lösa saker grov41 Flört. jag gillar att räkna ut saker och att rita upp saker skalenligt Skäms - antingen som stöd för att ta fram en beräkningsformel eller för att mäta direkt i figuren. men jag brukar inte heller få så mycket bifall för såna metoder i såna här forum Skrattande.

visst, säg till i såfall - det vore väldigt intressant Glad

maneki
0

Att AR är lika med innerdiameter delat med ringtjocklek har jag fått lära mig när jag lärde mig chain maille. I USA är det i princip nåt man "måste" lära, snarare än att använda tabeller, o det är därifrån jag fått lära mig. Innerdiametern och AR är inte samma sak. AR säger något om hur många ringar som får plats i en annan ring av samma grovlek och diameter. Det är därför måttet är viktigt eftersom detta är grundläggande i dessa kedjor där flera ringar fästs samman.

Vad jag än säger om matte så vill jag ha formler så jag kan räkna själv, inte tabeller (som ibland är fel). Formler har varit viktiga i flertalet ämnen jag läst: miljökunskap (kemiska reaktioner), nationalekonomi, företagsekonomi osv. Gymnasiematten oräknad. Så formler är ett språk jag fattar. De är universella på ett sätt tabeller sällan blir. Om de inte görs otympligt stora.

Så -- på engelska -- AR=ID/G och omvänt: ID=AR*G eller G=ID/AR. Oavsett vilket värde jag vill räkna ut, nyckeltal, innerdiamter eller tjocklek, så krävs bara en enkel division eller multiplikation. Inget krångligt alls.

AR= aspect ratio = nyckeltal (avrundas uppåt)

ID= inner diameter = innerdiameter

G= Gauge = trådens tjocklek (eg. amerikansk enhet, men man måste räkna med samma måttenhet som på ID)

furir
0

Hur kan jag veta nyckeltalet på en viss länk utan att läsa i listor?