Klämpärletång
Hej igen alla duktiga smyckestillverkare! Jag har suttit och försökt få till klämpärlor i min nya klämpärletång men det är helt omöjligt! Vet inte vad jag gör för fel! Får liksom inte till det första steget bra alls, när jag liksom försöker klämma den till en halvmåne. Vilket innebär att nästa steg, att runda till den, inte alls går! Funderar om det finns olika storlekar på både tång och pärlor? Kanske jag har för stora pärlor till för liten tång? (Fast jag tycker de är nog små att handskas med) :)) men läste nu 3 mm! Man kanske ska ha mindre? Klämpärletången köpte jag på Panduro och där fanns bara 1storlek och pärlorna har jag beställt! Någon som har nåt tips?
http://www.youtube.com/watch?v=Ga_VxpWZPek
kan denna vara till hjälp ?
Jag använder vanlig plattång, till klämpärlorna. det går bra. Jag klämmeer bara till dom 1 gång, annars är risken stor att jag klämmer söndeer dom.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Olika klämpärletänger är för olika sorters klämpärlor. Den vanliga klämpärletången passar bäst till 2mm runda klämpärlor o 1,5 mm runda klämpärlor ska du ha micro.klämpärletången till.
Det finns klämpärletänger som ska göra runda kulor men de är inte helt lätta att handskas med o där bör man ha klämpärlor som är avsedda för att klämmas till att bli runda o dessa klämpärlor är oftast gjorda av SS eller möjligtvis solid koppar eller solid mässing.
Vissa klämpärltänger är gjorda för flera sorters klämpärlor o har alltså en multifunktion ibyggd. Jag har en tång som kan ta både 2 mm o 3mm runda. Däremot funkar den inte ihop med tuber eller 1,5mm runda klämpärlor. Summa summarium är att du måste veta vilka klämpärlor du ska ha till din klämpärletång för att du ska kunna få det att fungera.
Aha, inte så konstigt att jag inte fått "kläm" på det där! Har nog för liten tång till dessa klämpärlor! Och på tången stod ingenting om vilken storlek som den passade till! Får nog bara prova mig fram då! Tack för hjälpen! :)
Nej det står oftast inte vad de fungerar till o det tar ett tag innan man hittar rätt, men när man väl hittat rätt storlek så blir det snyggare med klämpärltång än med plattång o hållbarare (wiren glider inte o klämpärlorna spricker inte så lätt med klämpärletång som med plattång) men eftersom det är lite jox att hitta rätt i djungeln av klämpärlor o en del testande som ska till så ger många upp innan de hittar rätt.
Fördelen med då man viker klämpärlan 2 ggr är att man då lätt kan gömma dem sedan i en klämpärlegömma o då ser det plötsligt ut som man har pärlor på tråden istället för klämpärlor. Men även klämpärlegömmer finns i olika storlekar o även där tar det tid att lära sig rätt teknik att stänga dem snyggt. Så börja med att hitta rätt sorts klämpärlor till din tång o lär dig handskas med den först. - Lycka till!