Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikett: silver-chainmaille
Läst 7194 ggr
AnteMsson
0

Fina smycken, allihop.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville mest bara säga det och jag vet inte helt om det är här jag skall visa upp mina smycken, som jag gör.
Men jag kan visa upp en sak först - en ring av silver som jag gjorde till min mormors födelsedag, för några år sedan.
Tillverkad av en silversked från samma år som hon föddes och från samma stad. Tyckte det var lite fyndigt.

Så får vi se om det finns intresse för att se mer sedan. Då kan jag visa mer.
Det är ju mest pärlor och så, som jag sett. Så jag vet inte om det är rätt forum..

Allamej
0

Hejsan! :)

Jag är personligen väldigt förtjust i smycken gjorda av gamla silverbestick, det är återvinning i min smak :)

Jag hoppas verkligen att du visar fler smycken och inspirerar oss andra samt finner inspiration till ditt egna arbete :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

NeedfulThings
0

Hej och välkommen hit. Jttefin ring du gjort. om du kollar i medlemsgalleriet så ser du att det inte enbart är pärlor, så du har hamnat rättSkrattande

Medarbetare på Smyckestillverkning Tjolahopp!

AnteMsson
0

Denna gjorde jag av två gamla vigselringar i guld och en "krona" i silver som jag fattade in 9 diamanter på 0.07ct var och en safir på 0.20 ct.
Kronan gjorde jag genom att göra en form i vax med extra för "avrinningshålet" och sedan gipsa in den så att lite vax fortfarande stod upp ur gipset. Sedan smälte jag vaxet i gipset och hällde ut och efter det hällde jag i smält silver.
Det blev en del putsjobb men resultatet blev okej.

Det var en födelsedagspresent som jag tillverkade åt en annan att ge bort.

Notera speciellt hur jag löste det med upphängningen, genom att göra 4 st små silverringar, istället för att löda fast en ögla.
Att löda silver på guld var inte helt lätt, eftersom 18 k guld smälter vid så låg temperatur.

Emo
0

Välkommen. Vackert smycke du visar upp. Kul att se.

För övrigt finns det en mycket vid definition på smycken här :-) som väl är för mig.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MaMaMade
0

Vilken vacker ring! O hjärtat sedan! Började genast fundera över hur jag skulle kunna använda min farmors vigselring som bara ligger till ingen nytta…inget så avancerat som ditt men med kanske fästa ngt i mitten m ringar o använda som hänge?

Tack för inspirationen!

Levethia
0

Åhh Helt fantastiskt :)
Som sagt allt är ju inte pärlor och sådant här.
Tycker det är helt fantastiskt det du gör!
Min önske dröm är att lära mig silversmide m.m, men det är en lång väg fram tills dess och pärlandet gör mig mer motiverad att komma till min dröm :)
Och det är fantstiskt att se hur du  återvinner gamla saker till ngt nytt :)
Hoppas du har mer att visa Glad

Medarbetare på Science Fiction

AnteMsson
0

Ja, jag kan visa en skära jag gjorde också.
Den är väl 3,5-4cm lång i silver och sälg.

Den är avsedd att bäras hängande runt halsen.

Evahelene
0

Åh så härliga smycken du gör!

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Ingrid-Marie
0

Det är så vacker att blanda guld och silver. jag håller själv på med en ring i silver med en guldremsa på av en gammal förlovningsring. Är inte riktigt säker på hur den kommer att se ut när den är klar men det är ju det som är så kul. Jag har små små diamanter hemma men jag har inte lärt mig att infatta och har tyvärr inte verktyg till det så det får komma senare. jag köper in nytt och gammalt på Tradera som jag gör om till nya smycken, det blir billigare än att handla bara nya grejor. Gillar verkligen dina smycken. Kul med inspirationGlad

Ingrid-Marie

shigne
0

Det var härliga smycken du gjort! Känns som tanken bakom varje smycke är genomtänkt…. Härligt med annorlunda!

maneki
0

Ja visst är det mycket mer än bara pärlsmycken här, även om det kanske mest verkar vara pärlor vid första anblicken. Flört

Fina smycken o miljövetaren i mig gillar ju förstås det kreativa återbruket medan den sida av mig som är fascinerad av symbolik o mytologi gillar skäran. Glad

Cessy
0

Älskar den typen av ringar o så finns det inget snyggare än när man mixar färgmässigt. Glad

AnteMsson
0

Jag arbetar ju inte bara med metaller utan även stenar. Så ibland tar jag ur de syntetiska stenarna eller halvädelstenarna och ersätter dem med finare stenar.

Men här är en ring som jag tillverkade till min exfru, som var hennes vigselring.
#11 som gillade symbolik, kanske gillar symboliken hos den ofärdiga fågeln som skall utvecklas för att sedan flyga fritt - vilket också var fallet.

leja
0

Kul och fint. Gillar det mesta som har med smycken att göra. Skulle även jag gärna börja med silversmide, men tid finns inte..

Vad ska man ha som signatur tro?

shigne
0

Å så mycket fint och annorlunda!! Ringen som du gjorde till din mormor - mmmm så vacker!!!

Hur gör du??

AnteMsson
0

Jag gör ju på olika sätt, jag gjuter, knackar, slipar gör infattningar, löder, limmar… det beror ju på vad man skall göra… och hur.

Ringen till mormor värmde jag ju på och knackade ut själva skedskålen så den blev platt, sedan så värmde jag den tilsl den började bli lite rosa, och knackade den runt en stålrundstav så att den började ta formen av en ring.
Mönstret på ringen är ju själva skedskaftet som jag knackat runt för att lägga mot "bladet" som var skedskålen.

För att fästa det gjorde jag en egen tenn/silverblandning med en smältpunkt på lite mer än 600 grader.
Sedan lade jag en pärla av den metallen, mellan skaftet och bladet och nöp ihop med en svetstång och värmde på tills silvret åter blev rosa.
Efter det lät jag det svalna och då har ju metallerna smält ihop…

Putsningen och efterknacket var ju det intressanta.

--------------------------------

Nästa smycke jag visar är gjort av 32 gram finsilver, 3,2 gram guld och en råsafir på 32ct.
Det är först gjutet och sedan kallhamrat för att få det hårt och hållbart.
Exakt hur jag gjort, vad det symboliserar och varför jag alltid bär det smycket - lämnar vi där hän.

På bilden är det ett nylonsnöre, men det är givetvis en läderrem jag använder och bilden är från innan jag satte det på mig och det lämnar aldrig min kropp.
Det är till och med synligt på mitt ID-kort.
Kan bifoga en nyare bild senare i tråden, så man får en uppfattning om storleken.

Cessy
0

Åh vilket läckert hänge. Oavsett vad det står för så förstår jag att du inte tar av det. Jättesnyggt är det.Glad

AnteMsson
0

Ja, och så tar vi en ring till, som jag återanvänt och gjort fin till min kvinna.

Den är en gammal "billig" silverring, med hematiter, som var smutsig, svart och hemsk som jag rensade med elektrolysbad för att få fram metallglansen, sedan polerade jag upp med en trasa och borstade för att få den lite matt efter "eget" tycke.

Sedan borrade jag ur alla hematiter och infattade 11 diamanter om vardera 0.05 ct och en var dessvärre bara 0.04ct, vilket gör att den ser lite "grå" ut på bilden eftersom den går lite djupare i metallen. Det syns mest bara på bild. Den skall bytas ut vid tillfälle. Dessutom sitter det en champagnefärgad diamant på 0.07 ct i mitten, omgiven av 6 safirer om 0.15ct stycket.

När det kommer till mina rubiner, alexandriter, smaragder och safirer är det ENBART naturliga stenar som jag använder, till skillnad mot de man brukar köpa i handeln som är laboratorietillverkade.
Även de som säljs i handeln är ju äkta, med tanke på att det är samma kemiska sammansättning och densitet. Bara att kristallerna har vuxit i lab, istället för i naturen. Det "glömmer" de ofta att säga… Det är mycket svårt, även för mig, att se vad som är vad om det handlar om perfekta stenar, men alla mina har små små inneslutningar och skuggskiftningar - för det ger mer liv åt stenarna och säkrar äktheten och naturligheten.
Alla mina diamanter är äkta och naturliga och garanterat från gruvor som arbetar under mänskliga förhållanden och områden utan pågående konflikt.
Jag har direktkontakt med de som tar hand om råmaterialen till alla mina stenar.

Diamanter är ju mer eller mindre gross-vara, numer, och om man ser krasst på det, inte särskillt dyra heller, om man jämför med alexandriter och smaragder.

Jag har mina stenar uppdelade efter "skräpstenar", "bruksstenar" och "fin-stenar".
Skräpstenarna använder jag för att kolla infattningarnas storlek, eftersom det inte gör så mycket om man chippar dem eller spräcker dem. Bruksstenarna sätter jag i smycken och annat som används dagligen och finstenarna, använder jag till presenter och speciella tillfällen.

Men resultatet på ringen så långt är (innan kalibrering av diamantstorleken).

Emo
0

Fin ring och mycket intressant att läsa din beskrivning.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

maneki
0

Ja, fina smycken de här också. Glad

[Ming]
0

Hört om gamla smycken som blivit omgjorda och finner dem här…

Mycket fint!! Affektionsvärde dessutom…och ingen like finns att finna…

Jag förmodar det krävs tålamod idérikedom och sinne för vackra ting av stora mått när man tillverkar sådana här små fina alster.

Pugglis
0

Jag håller med tidigare kommentarer, mycket vackra saker. Glad Tänk vad man kan förvandla en sak till något helt annat.

Ringen till din mormor är underbar och en så fin tanke med att den är från hennes år och stad.

Medarbetare på Smyckestillverkning

Fd Paerlugglan

anki1
0

Superfina smycken. särskilt gillar jag ringarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mialycktman
0

jättefina saker du gör

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.