Nikelfritt??
Har en tjej som vill köpa ett halsband av mig och frågar vad jag använder för tråd…. Gör med sterlingsilver och finsilvertrådar. Hon tål inte silver tror hon :( Om ni gör smycken med tråd, typ trasselhjärtan….vad använder ni? Och vad använder ni på lås och andra smyckesdetaljer? Har fått för mig att jag bara kan använda sterlingsilver, men det finns ju så mycket metalldelar som är fina o till bra priser. Tack!!
Jag köper nickelfritt och håller tummarna att det är det jag får. Har inte råd att ha bakstycken och kedjor i äkta silver utan det blir det bara när kunden ber om det och är beredd att betala extra. Apoteket har en test så man kan testa om det är nickelfritt, finns oftast inte på apoteket men går att beställa på deras hemsida (har lovat mig själv att beställa detta men har inte fått tummen ur att göra det än 😊). Jag antar att det är nickel och inte silver tjejen har problem med? och jag vet inte om äkta silver alltid är helt nickelfritt men någon annan här inne kanske vet?
Silver innehåller ofta lite nickel,men i väldigt liten mängd. Rodinerat silver harmer nickel (överdraget tror jag). Men numer får det inte vara nickel i smycken, endast 0,05 nickelhalt som högst har jag för mig. Själv är jag mycket alergisk och kan inte ha oåkta smycken. men de senaste åren har det gått bra. Men man kan vara överkänslig mot silver. Äkta smycken är ingengaranti mot allergi.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
man kan vara allergisk mot i princip all metall, tål man inte "äkta" silver (dvs 925 sterling silver) så är det oftast kopparen i silvret man inte rål men inte alltid. 925 innebär att det är 925 delar silver av 1000 vad övriga 75 delar innehåller framgår inte men oftast då lite nickel lite koppar…
finsilver 999 är det renaste silver du kan få i trådform men som sagt ingen garanti att hon tål det heller.
ang nickel allergi så kan man se det som att alla människor föds med en inbyggd bägare som från början är tom. alla har olika stora bägare och det går inte att veta hur stor man fått.
ju mer nickel man utsätts för desto mer fylls bägaren och när den är full och det "rinner över" har man altså fått en allergisk reaktion/nickel förgiftning.
om man då "sköter sig" och lever rent (utan att utsätta sig för nickel) så dunstar det med tiden i bägaren och man kan åter klara av en viss mängd nickel (speciellt i perioder där man i övrigt mår bra/starkt immun försvar)
jag tål ofta "oäkta" nickelsäkra/nickel fria alletrnativ men reagerar på 925 sterling silver även om det skall vara "nickel säkert)
rostfritt tål jag hur bra som helst trots att det innehåller rätt höga mängder nickel, det är dock så hårt bundet att det inte läcker ut i kontakt med huden.
Tidigare tålde jag inget alls (bara guld o silver). Reagerade inom 1 timme. Nuförtiden går det bra. Örhängen går något sämre om de är guldiga. Sk kirurgstål går inte. Möjligen som ringar, Där går det hur bra som helst med oäkta.
hur långt tillbaka menar du med tidigare? för är ju inte så ofantligt länge som vi haft de rådande nickel direktiven innom eu….
Hon tål inte silver säger hon och tänkte då om jag köpte nikelfri smyckestråd i silverfärgen istället….. Trodde att man tålde silver o inte oäkta. Använder ni äkta silverlås och smyckesdelar då?
För min del kan jag inte säga att jag INTE tål äkta men oäkta, utan jag tål helt enkelt vissa delar och vissa inte.
Däremot använder jag en hel del av en produkt som heter jewlery shield ser ut som ett transparent nagellack ungefär och är gjort för att lacka metall delar som skall vara mot kroppen det gör att jag kan använda mycket mer smycken än utan… ytan nöts med tiden så då får man lacka om….
Var kan man köpa jewellery shield?
hittade den hos pärlförrådet.