Snyblets skapelser
Hej på er!
En del ville se vad jag gör… och det går ju bra förstås. Jag har bilder på saker jag gjort förut på Heart4glass.
Idag har jag fotograferat det jag gjort på sista tiden. Först ut kommer ett gäng hjärtan som jag frit-gjutit (eller vad det kan heta).
snyggt jobbat….jag kollade även in på din hemsida och där var många godbitar…
Fina alster, gillar de blå hjärtanen i bild #1 bäst.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
Fina saker. Om du klickar i rutan för att visa bilderna direkt, så blir det, som du vill ha det och roligare att se dina fina alster.
Visa bild direkt i inlägget
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jättefina cabbar du har gjort
o visst är en slipmaskin en fantastisk pengavärdig investering. Skulle def. inte vilja vara utan min.

fina cabbar, gillar alla hjärtan…
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
fina cabbar och härligt glittriga hjärtan inte minst :-)! har du haft i såna där dichrofolieflingor eller är det dichrofrit eller vad?
Ja, jag använde den nya dichroiska friten i storlek fine, inköpt på PMC.
Jag tyckte den var dyr, (tror det var 168 för ett smaaaalt rör) men det blir jättefint och jag gillar när det glittrar 
Köpte också dichrofolieflingor för länge sedan men har aldrig förstått hur man använder dom. Det blev konstigt när jag försökte att bara lägga dem mellan glaset.
Tack för de snälla orden, jag var inte så säker på att jag skulle våga visa mina grejor för jag tycker att ni är så otroligt duktiga alla!
Fina glascabbar Snyblet! Dicroflingorna va väldigt effektfulla :D
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Snyggt! Ser fram emot att få se mer.
Vad ska man ha som signatur tro?
Vilka snygga cabbar! Jag gillar de färgglada cabbarna med svart bakgrund på bild #1 bäst tror jag!
Köpte hängen från AAE glas och tänkte visa hur de blev. Jag har haft färgat bottenglas och som mellanlager AAEs tunna dichroiska texture och överst ett klarglas med svart frit och svart streamer i. Såg en video från AAE glas och blev inspirerad att lägga det dichroiska glaset med den dichroiska sidan ner, det har jag aldrig gjort förut.
Nåväl, här är lite foton:
snyggt ! 
den sista bilden förstår jag inte riktigt…den är så "mjölkig" …är det fotot som spökar till det ?
vad är det för glas på den ?
Sanne62, jag tror att det är fotot som spökar till det. Det dichroiska glaset speglar sig på ngt sätt. Överglaset är Bullseye Black frit and Black Streamers Mardi Gras, det är det på allihopa.
Jättesnygga
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
super! 16 o 17 ME LIKE!
Lyckomia
Tack så mycket. Den röda fick sån himla fin hallonröd färg. Tyvärr har jag ingen mer sådan dichroisk :( och jag har inte hittat det som ingår i AAEs scrap pack någonannanstans (skulle vilja köpa en hel bit), men jag får väl leta vidare!
känner igen din känsla…WG har också färdiga "paket", där jag vill ha bara ett par stycken i hel skiva men det har dom inte….

Verkligen fina hängen.
Vad ska man ha som signatur tro?
Jättefina hängen.
jättesnygga snyblet :-D, de ser mycket exklusiva ut!
Tack så mycket för alla snälla ord. Kram på er alla!
Så snygga hängen o cabbar,14,15, 16 o 17 var ju så fina.När du slipar och fusar om har du då samma temp?Har för mig att det inte är det men är osäker.

Många vackra hängen! Kul att se dina skapelser! De fyra senaste hängena är jättevackra i sina inramningar. 
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Tack så mycket sonette och ommok. Förlåt att jag inte svarat på din fråga sonette, såg inte era meddelanden förrän nu.
När jag slipar och ska fusa om, så brukar jag ha lite olika temperaturer beroende på vad jag vill ska hända. Om jag bara vill ha blank kant, så tror jag (jag är jättedålig på att anteckna) att jag har haft 750 grader i 5 min, men ibland vill jag att kanterna ska mjukna och då har jag ibland 775 o ibland lite mer. Jag har förstått att Cessy o Kissidor har lägre temperaturer, kanske beror det på ugnen? Jag har en ganska liten ugn från PMC med innermåtten 18x18 cm.
Ska lägga upp dem en och en på min blogg om någon vill se mera detaljerat hur de ser ut. Bloggen finns på www.tantverk.se
Den första bilden är Picasso-teknik som jag lärde mig på Tanya Veits webinar i december. Verkar vara mer ekonomiskt att köpa webinaret efteråt istället för att vara med live. Jag hade problem med att filmerna laggade så jag hängde ändå inte med. Köper man webinaret efteråt har man ju tillgång till det för alltid efteråt. Vi som deltog hade bara tillgång i 30 dagar :( Blev lite sur på det faktiskt, men det är ju klart att de vill tjäna pengar.
Sedan är det "vanlig" fusing med färgat glas under och klart dichroiskt glas emellan och sedan klart med svarta stringers och frit överst. De är så läckra på riktigt, men det behöver jag nog inte förklara för er andra som också fusar glas… :)
väldigt snyggt ! föll lite extra för dina hjärtan i #34 o #36 😍
(jag skulle skriva hjärta i bestämd form, plural men kan för mitt liv inte komma på vad det skulle heta ???!!!) hjärtanena ? hjärtorna ? hjärtana ?
Allt är supersnyggt, men 33orna och hjärtana och det rosa……………😍
Lyckomia
vilka glas använder du i 33orna? hur gör du hjärtana?
Lyckomia
Tack så mycket alla!
Hjärtarna är slipade. Går och drömmer om en såg… eftersom det är ett himla slipande, men det får nog vänta lite.
Så, mia, hjärtarna gör jag fyrkantiga först (3 lager glas)(se ovan) och sedan slipar jag och slipar och slipar och slipar :) Sen är jag nöjd och firefusar.
33:orna görs med vanligt dichroiskt glas. Svart botten och småbitar ovanpå som fusas uppochner, dvs med svarta sidan upp, så att "ovansidan" blir slät. (när jag nu läser igenom vad jag skrivit ser jag att detta verkar helsnurrigt, men hoppas att ni fattar) Sedan använder jag en dremel att gravera (?) mönster med. Hemskt roligt, speciellt för mig som egentligen inte kan rita alls, men klottra kan jag ju. Sedan firefusing igen.
så du menar att dichrosidan är vänd mot thinfirepappaet ??
sen graverar du och sen är du färdig ?
inget glarglas på toppen och fusar igen ?
Varför fusar man 33:orna upp o ner första gången? Av vilken anledning?
Just precis Sanne. Det är för att det ska bli en slät yta att gravera på. Först har man sitt svarta lager, sedan ett lager med dichroiskt som täcker det svarta (kant i kant liksom) och sedan ett tredje lager med några udda former/färger ovanpå. Limmar ihop och se till att det är fast! Sedan vänder man på glasbiten och fusar uppochner med dichroiska sidan mot pappret. Djå smälter glasbitarna ihop så fint. Då ser det ut som på bilden ungefär.
Sen graverar jag och slipar kanske, och sedan firefusar jag och sen är det klart! Inget klarglas, iallafall inte enligt Tanya Veit. Jag har inte testat med klarglas, det kanske blir jättefint! (och annorlunda!)
Det är en annan brännkurva (varför vet jag inte) som jag kan skriva om någon vill.
aha så mönstret är "slipat"! Tack för förklaringen, jättesnygga!
Lyckomia
vilken dremmel har du?
Lyckomia
Jättesnygga cabbar😛Det e klart att vi e nyfikna på fusingkurvan oxå :)
även de andra cabbarna är jättesnygga, vad är det för dicroiskt glas som du använder?? ser ut som blommönster…
Mvh.A
Mvh.Annicka
Brännkurva Full fuse
Segm 1 200 gr/timme till 540, håll 30 min
Segm 2 200 gr/timme till 660, håll 45 min
Segm 3 Full fart till 810, håll 12-14 min
Segm 4 Full fart ner till 482, håll 60 min
Stäng av ugnen och låt den kallna
Firepolish
Segm 1 175 gr/timme till 693, håll 30-32 min
Segm 2 Full fart ner till 482, håll 45 min
Stäng av ugnen och låt den kallna.
Annika, det är det tunna dichroiska (wafer thin) från AAE-glas. De är verkligen jättefina, fast man får dem i packs, så man kan inte välja vilka man vill ha. De väger inte mycket… :) Just nu när jag tittar ser jag inga klara dichroiska såna glas, utan bara med svart botten.
Mia, glömde dremeln, jag har en 3000. Skickade efter den från tretti.se, sedan har jag sett dem överallt. Clas Ohlson, Jula etc. Vet inte om man verkligen behöver allt som följde med. Jag köpte till en flexiarm och bits (eller vad det nu kan heta) från aaeglass.
Och dessutom, tack alla för de fina kommentarerna.
tack själv!
Lyckomia
Bara så imponerad!!! och inspirerad!!! Helt underbara cabbar du gjort! Jag menar ALLA!!! finns ju inte en i hela tråden som jag inte tycker är jättefin!!
Tack för både förklaring o kurvan Snyblet. Dessa cabbarna gör du verkligen kanonläckra.😃
Tack, så gulliga ni är. Roligt att kunna inspirera lite :) Såg nu på morgonen att aaeglass lagt ut en fri video om acid-etching. Det lärde vi oss också på webinaret, hur coolt som helst. Jag har inte fått till det riktigt men håller på och testar. Om ni vill få lite fler idéer…
Blev så inspirerad av Sannes relieftass och var tvungen att testa detta. När jag ändå skulle köra en fullfuse la jag in en sak som jag haft liggande ett tag och den blev så himla fin (tycker jag) att jag vaknade kl 5 imorse och låg och tänkte på den (lite sjukt, jag vet).
Den är gjord med etchingcream (kan det heta etsningskräm på svenska?) och det lärde jag mig också på Tanya Veits webinar. Nu finns det en video på aaeglass.com som visar hur man gör.
Kort: Först gör man en mönsterbit i "prislappspapper", dvs papper med klister på. På denna tog jag en sån där cutout i form av en sol, som jag köpt på Panduro, men man kan ta vad som helst. Sedan lägger man på krämen och efter en stund har den ätit upp det dichroiska glaset runt om etiketten (där var ordet!) och man får ett personligt mönster i sitt dichroiska glas! SEn kan man bränna det som vanligt.
Jag hittade etchcream här i Sverige men minns inte riktigt var. Googlade och hittade.

Fina:). Sen du skrev om kursen på aaeglass har jag varit lite nyfiken på att göra detsamma. Vad kostade det? Intressant o effektfullt med etsningen :) har du provat mer av det? Ser gärna mer av dina fina saker:)
Du kan köpa webinaret inspelat för 59 dollar, det är ca 420 kr. Då har du det för all framtid. Jag tog klassen "live" och fick då bara tillgång till webinaret i 30 dagar :( Dessutom laggade det väldigt.
MEN, jag lärde mig en massa, blev inspirerad så jag tycker att 420 kr är mycket väl investerade pengar. Sen behöver man ju alltid köpa till lite mera verktyg etc.. men så är det ju hela tiden.
Och nej, jag är inte betald av aaeglass att göra reklam… (hmm, kanske en god idé :) )
Ja, jag har prövat mer av etsningen. Gick i spinn och har köpt en massa dekaler som jag har testat, ska fotografera och visa. Tyckte inte att de andra blev så bra så jag har inte fotat eller gjort klart dem.
Åhh så fina.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Åh vad mycket fin du gjort Snyblet. Solen blev ju superfin o picassocabben är bara så snygg. Roligt att se hur det blev med din relieftest o de andra med hjärtanen är också superfina. Är de där snirkliga hjärtanen etsade efter en form eller dekal eller har du gjort dem på frihand? (De i #64 o #65 ) De är så snirkliga o jättevackra.
De snirkliga hjärtana är dekaler/etiketter som jag köpt på Panduro, bland bröllopsgrejerna/scrapbooking. De satt fast bra, för de är av plast.
Tack för berömmet :) Nu blir jag ännu mera inspirerad.
roligt att jag inspirerat dig snyblet…du inspirerar mig till att vilja testa etsning och gravering i dichroglas….
solen blev väldigt fin ! 😎

Mmm:) fina o blir väldigt nyfiken på detta men måste hejda mig lite ;) en stund iaf;)
å va fint, ska prova relief, men ej hunnit än…
Lyckomia
Jätteläckert!!! så var listan över vill ha och vill göra ytterligare lite längre 😉
Många fina cabbar men jag faller mest för den fina picassocabben #58🙂
Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh