Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlsorter
Läst 9699 ggr
zalkina
1

Vad är detta för pärlor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett pärlhalsband som jag fått från mitt ex mamma för några år sen och skulle gärna vilja veta vad det är för några? Om det ens är äkta? 

Vart ska jag gå nånstans för att få en värdering?

Tack! 🙂

/Zalkina

- CrazyCatLady Katt

Mooniq
0

du kan nog gå till närmaste guldsmed/affär, om inte de kan bestämma vilken sort det är så kan de skicka iväg den för koll.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

flower1
0

Det ser ut som nuggetformade sötvattenpärlor. För att kolla om det är äkta sötvattenpärlor, kan du känna med en pärla mot tanden. Känns det strävt, ungefär som sand, är det äkta sötvattenpärlor. Känns det däremot glatt är det inte sötvattenpärlor. Finns det stämplar på låset?

För att få en värdering kan du göra som Mooniq föreslår.

Här är min hemsida.

zalkina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man drar den mot tanden så känns det strävt, absolut inte lent eller så. Lägger in en bild som visar låset och den lillan brickan :-)

Men har inte guldaffärer oftast okunniga personer som står i kassan oftast? Hittade även en sida där dom kan värdera smycken men då kostar det 600kr? :O

- CrazyCatLady Katt

zalkina
0

Ursäkta för dubbel inlägg, men vad menar du med glatt?

- CrazyCatLady Katt

flower1
0

Glatt = halt.

Berlocken är vanlig i oäkta metall, och vad jag kan se, finns ingen stämpel på låset. 

Prissättning är väldigt individuellt, när det gäller handgjorda smycken. OM jag skulle få för mig att börja sälja mina handknutna pärlhalsband, så skulle jag ta ca 450 - 750 kr beroende på pärlkvalitet och om metallen är äkta silver eller ej. Pärlkvaliteten är svår att göra utifrån bild. En del väljer att ta mindre, andra betydligt mer…

Här är min hemsida.

Mmadeit
0

inte JÄTTE kunnig på sötvattens pärlor men om jag jämför strl med berlocken som jag vet hur stor den är så är det pärlor till ett värde mellan 80-120:- men sen kommer arbetet med att knyta det, tyvär verkar det inte vara sterling silver i låset så ja runt 450:- nånstans skulle jag gissa att värdet är på ditt halsband hade låset varit i silver (stämplat 925) och pärlorna varit jämnare i form/strl hade det kanske legat på runt 900:-