Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettpärlcaf-et
Läst 2461 ggr
Sara
0

Priser till kompisar?

Tar ni samma pris för era smycken till vänner som ni tar om ni säljer på marknader exempelvis?

Jag har gjort några änglar (sådana som du gjort Allamej) som jag tänkt ge i julklapp och när en vän fick se dem så ville hon köpa av mig.

Jag vet att du tog 75:- st (vilken stl hade du på hjärtat som kropp?) men det kan jag ju inte ta från en kompis?! Jag har använt små hjärtan tror de är ca 12 mm.

Vad skulle vara lagom pris för vänner?

Sara

Allamej
0

Jag använde 12 mm hjärtan som kjol och även mina kompisar tycker att det är ett ok pris att köpa dom av mig för :) Sen kommer jag att ha några med lite dyrare vingar och kjolar och då höjer jag priset lite, max 90 dock…

Jag brukar ge kompispris och släktingspris… det är ungefär samma :) Då jag helt enkelt drar ner priset en bit, ca. 25 % rabatt…. och sen ger jag ju bort en del också…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Sara
0

Usch, jag tycker det är så svårt att ta betalt överhuvudtaget.

Man värderar nog inte sitt arbete tillräckligt..

Sara

Allamej
0

Det har varit många långa diskutioner om prissättning… men vad man egentligen måste tänka är vad vill man ha för sin arbetstid? Och hur mycket har man själv lagt ut på smycket?

När man har de summorna i huvudet så kan man lista ut vad det ska kosta men jag håller med fullständigt… det är skitsvårt att sätta priser…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zmulan
0

Hur gör man sånna änglar? tycker domär jätte söta! =)

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Allamej
0

Änglarna är hattpinnar gone mad :) Nä, skämt åsido så är dom väldigt enkla att göra man placerar bara pärlorna i rätt ordning på hattpinnen och avslutar med en virad ögla. Det enda som egentligen krånglar till det är den öglan men efter en del träning så går det :)

zmulan
0

Kan du inte lägga in en bild så man får se den lite större?

//Zmulan

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på en ängel eller älvan jag har som Avatar? :) Jag visar både och :)

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=3a5668e8-6518-42d2-81b5-05c6f0fe7e8f

http://smyckestillverkning.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=1ca7e029-0b51-4164-81a3-da56e977c14f

Älvorna har jag gjort med wire för att dom ska vara lite rörligare, det är ju som deras sätt :)

zmulan
0

Gud vad fina  dom är. Tror tom jag skulle kunna klara av det! =) Var kan man köpa "ving" pärlorna? Kan man beställa dem på nätet?

Är lite sur för vi hade en panduro här i stan men dom stängde nyss så närmsta affär som säljer sån är 3 mil bort!

//Zmulan

Allamej
0

Jag köpte på tradera men det finns på rena onlineshoppar också :) www.anjalu.se

har vingar vet jag eftersom jag köper av henne på tradden :)

Ylva-Li
0

De gånger jag sålt till släktingar så har de faktiskt velat betala fullt pris. :) De vet vilket jobb det ligger bakom och att smycket trots allt är unikt, så de vill verkligen finansiera mitt arbete, vilket jag förstås tycker är jätteskoj! Finns inget värre än när släktingar/vänner försöker få rabatt på varor man själv vet är värda mycket mycket mer.
Dock tycker jag inte det är fel att erbjuda att ge rabatt. ;) Det har jag också gjort några gånger.
Ena syrran ville ha en sådär 10 halsband. Så vi gjorde som så att jag beställde pärlorna hon ville ha till dem, jag fick det som blev över och lite extra. :) Toppenbra betalning tyckte jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

Med 10 halsband… oj… ja då är det en bra betalning när det är ens syster :) Men jag skulle nog kunna bli lite sur om en butik försökte med samma grej. Då skulle jag ta det som att mitt arbete inte betyder något…

Men till systrar är det helt ok :)

Ylva-Li
0

Hehe ja precis! Andra hade jag sagt absolut nej till. Då är det slantar som gäller, inget annat. Men syster, tja, hon frågade om det var en ok betalning, och det tyckte jag. :D

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

Helt rätt :)

paronskrutten
0

Jag är så förvånad över att du kan göra så vackra saker,  Allamej :) Jag vill gärna ha en sån där ängel.. hmm, 75 kronor, sa du? Har du några kvar? Oj.. kanske skulle ta det via pm iofs, menmen :P

Helena

Allamej
0

Jag har massor :) Och andra versioner också :)

paronskrutten
0

De är underbara :) Måste övertala mamma att sätta in pengar till dig bara.. Jag säger till när hon är mer samarbetsvillig ;D

Fortsätt med pysslandet, det du skapar är underbart vackert :)

Kramar

Helena

Idaz
0

Ojojoj, sälja till släkten är det svåraste som finns. Det blir olika priser varenda gång! Man vet aldrig vad den som köper är beredd att betala. Om dom ser ett par örhängen och undrar vad dom kostar och så säger man sitt normalpris så säger dom ju alltid: Åhh så bra, dom vill jag ha!, Men innerst inne kanske dom tänker: Oj, vad dyrt, men det kan jag inte säga!

Migoff
0

Tar ni 75kr per ängel lr?

Allamej
0

Jag gör det ja. :)

Migoff
0

Vill inte ifrågasätta ditt pris, men det är väl väldigt änkellt att göra en sådan ängel? Och matrialet kostar ju inte så mycket, inte över 10kr iaf. Eller? Fast jag är ju inte så insatt i smyckesförsäljning heller Skäms

Ylva-Li
0

#20 Svarar fast jag inte är Allamej.
Själva materialskostnaden kanske inte är så hög, men sen måste man ju räkna in arbetskraft. Även om det är enkelt så är det ju fortfarande ett hantverk och man måste ju kunna få tjäna en liten slant på det hela. Så jag tycker 75kr är ett bra pris med tanke på materialkostnad och arbetskostnad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Migoff
0

#21 Okej. Tja, iof.

Ylva-Li
0

Hm iofs, så tror jag materialkostnaden kanske blir lite högre än 10kr. Beror ju på vilken sort man använder också. Är det extremt billiga pärlor osv, inte äkta silver, så blir ju kostnaden lägre.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Allamej
0

En annan sak som jag märkt utöver Ylva-Lis inlägg är att folk inte tar mitt hantverk på allvar om jag är för billig.

Då får jag stå länge och väl och förklara att det verkligen är jag som gör sakerna… ingen tror mig och sen säger dom att dom också kan importera saker från Kina, fnyser och går därifrån. Inte så kul det heller.

Jag hade mycket lägre priser förut, fick absolut ingenting för tiden jag lagt ner på att designa och komma på lösningar.

Men sen jag höjde priserna så att jag kan känna att jag får ut lite av det hela så har folk sett mitt hantverk som mer "äkta"

Jag vet inte varför men så är det.Jag blir inte ifrågasatt i samma utsträckning som förut heller :)

Migoff
0

#24 Det ligger nog något i det. Som på designtorget så säljer de sakerna ganska dyrt och så, fast själva sakerna i sig inte är så dyra att göra utan mer IKEA aktigt. Men folk ser det mer kvalitativt eftersom det är dyrare :)

Ylva-Li
0

#24 Det har du så rätt i! Det pratade jag och sambon om förut. Han tyckte att jag absolut skulle ta ca 200kr för ett halsband. Jag lyckas ju sälja dem oftast. (mest vänner och bekanta men även arbetskamrater till min mor.) Hade jag varit billigare hade de nog inte köpt faktiskt. ;) Så absolut, att våga ta ett pris ökar faktiskt försäljandet.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Sara
0

Gör ni glaspärlorna i änglarna själva? Alltså hjärtanen?

Skulle hemskt gärna vilja lära mig att göra egna glaspärlor.

Sara

Allamej
0

#27 Inte än men jag har tänkt lära mig lampwork om det så är det sista jag gör! (brandrisk) :D

perlemor
0

Jag skule då aldrig ta 75 kr. för enbart en sådan ängel… Som någon sa, så är materialkostnaden under tian. det tar mindre än två minuter att göra en, och det innebär då en arbetskostnad på ca 2000kr/ timme… Ett tips till er som vill prova att göra: man kan använda "blomklockor" oxå till kjolen. Änglavingarna finns hos flera webshopar.

Ylva-Li
0

#29 Som vi skrev tidigare så är risken stor att ens verk inte tas på allvar om man tar för billigt. Det är mycket möjligt att det egentligen är för mycket om man räknar timpenning, men jag tycker fortfarande inte att 75kr är en för hög kostnad. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

zmulan
0

Jag måste säga att jag oxå tycker att 75:- är ett bra pris för dem. Inte för dyrt och inte för billigt! =) Håller med om att man tas mycket på allvar av priset. Har inte sållt själv men om jag går på en marknad så tolkar hjärnan det som är dyrare "bättre kvallite och hantverk". SÅdant som säljs för billigt tror jag ofta man ser som imort varor. =)

//Zmulan

Idaz
0

Jag skulle nog ta 50:- för en sådan ängel men jag vet ju inte vad vingarna kostar…

Ylva-Li
0

#32 Det beror nog på. Finns många olika du kan använda. :) Tänkte skriva tidigare att 50kr är nog det absolut minsta jag skulle ta för något liknande.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

perlemor
0

50Kr tycker jag låter rimligt. Det är ju trots allt inte speciellt dyrt material och knappast något svårt att göra.

parsley
0

Vad är det för pärla som använts till huvud? Sötvattenspärla, eller…? Resten fattar t o m jag hur man gör.

Allamej
0

Man kan använda vilken pärla som helst, bara den passar :)

Pitepaerlan
0

Änglar!! Jag la upp några förslag i mitt fotoalbum!Skrattande

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

Idaz
0

Var köper du änglavingar Pitepaerlan?

Migoff
0

#37 Vilka vackra änglar! Om jag bara hade vingar skulle jag genast setta mig ner och göra några =P

Pitepaerlan
0

GladGlad

#38 metallvingar  har jag köpt på Tradera där finns många som har köp nu, sök på vingar eller änglavingar

glasvingar (och metallvingar) har jag köpt hos

anjalu  (hantverksjenny på Tradera)

Myllra , Pärlerian och Lottas hobbyhörna

Där finns "kjolar" också eller hjärtan

Välkommen till min blogg http://pitepaerlan.blogspot.se/

perlemor
0

Parlerian har ( 10 st för 12:-) de har dessutom fjärilsvingar (10st för 9:-), då sätter man med fördel en mer avlång pärla, istället för "kjolpärlan". Ex rispärla! Söta och väldigt enkla!

Idaz
0

Åhh, jag ska köpa vingar på pärlerian! De hade ju jättemånga olika och billiga.

anki1
0

24, Jag får kommentarer om att jag är för dyr (50-75  kr). Och att man kan köpa liknande i affärerna. Men då svarar jag att de är masstillverkade industriellt, och att mina är handgjorda samt bara finns i ett ex.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mmadeit
0

men shit vilka gamla trådar du lyckas gräva fram ;-) men prisfrågan kvarstår… somliga verkar tycka att "hemgjort" skall vara gratis typ…

glittertind
1

75:- är ett bra pris! Glöm inte all den tid man lägger på att söka upp bra material… Handla vingar här och fina hjärtan där… Hattpinnarna är slut och de små låsen var förra gången av så dålig kvalitet, att man måste hitta en ny, bättre, dyrare sort. Det är mycket sökande, och det tar tid…Och så kommer frakten upptill, från de olika försäljarna…. Det är inte bara stunden vid bordet, som kostar. Sedan finns olika storlekar och man kan använda ädelstenar som kjolar…

🙂

Glittertind