Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etikettmedlemsgalleriet
Läst 7979 ggr
Artafale
1

Artafale

Hej,

tänkte göra ett försök att presentera mig nu när jag hittar er sida och mer eller mindre regelbundet tittar in och inspireras av era fina alster

Själv började jag pärla för några år sedan (blev lurad in på det av kusinen) och lagret av pärlor bara växte och växte eftersom jag var klart bättre på att köpa in än att skapa. Jodå, blev allt en del gjort men för tillfället ligger väl en halv miljon pärlor och samlar damm.

Varför - jo jag träffade en gammal bekant med ett ursnyggt halsband i glas som hon talade om att hon gjort själv. Visste redan då att jag borde tackat nej till erbjudandet att testa själv men har alltid varit dålig på att lyssna på min inre varningsklocka. Slutade givetvis med att jag fastnade och ganska snart köpte en microburk och glas i alla dess färger. (Ja, jag tillhör de som vill ha allt med en gång tyvärr och det brukar stå mig dyrt). Tog väl några månader men så skrapade jag ihop till en lättviktsugn får PMC så jag fick lite bättre kontroll på vad jag gjorde. Älskar dock fortfarande min microburk som lappats och lagats några gånger (vilken tur att det finns reparationskit). Tycker inte att det finns nåt som slår den när man snabbt behöver småpluppar eller måste ha ett smycke klart snabbt eller behöver frits.

Gör mest smycken och ljuslyktor men har även lyckats få till några fat.

När jag får datorn att göra som jag vill (vilket är långt ifrån säker att jag lyckas med) kan jag förhoppningsvis dela några av mina skapelser med er.

mvh, Ale

Artafale
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Funkade ju bättre än jag trodde - här är lite örhängen som jag gjorde när jag pärlade mer flitigt

Artafale
0

Tydligen så långt förmågan sträckte sig - ska göra ett nytt försök i morgon att visa lite annat jag påtat ihop men nu ropar kudden på mig….

Mmadeit
0

Välkommen hit :-) fina örisar och ser fram emot att få se mer av vad du gjort senare!

sanne62
1

välkommen i gänget ! Skrattande

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

Cessy
0

Hej o välkommen hit. Säger som Mmadeit - jättefina örisar o det ska bli kul o se vad du mer har gjort sedanGlad

Niwa
0

Håller med de andra,Jätte fina örisar & välkommen git Skrattande

Hälsa gärna på mig på Facebook.

anki1
0

Väldigt fina.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mialycktman
0

välkommen, snygga!

Lyckomia 

Hemsida: www.nogg.se/lyckomia

Blogg: www.lyckomia@wordpress.com

Lyckomia finns också på facebook.

Artafale
4

Gjorde denna till gamla mamma förra julen och den har hängt uppe sen dess…. Hon påstår att "pepparkaksgubben gör henne glad….

Artafale
2

Översiktsbild över lite glas hängen.

Artafale
3

några ljuslyktor som jag slumpat på biltemas 2,5 dl mått

Niwa
0

gubbarna på mobilen var jätte härliga!!!

Vilket paradis med alla vackra hängen och vilka fina lyktor!!!

Artafale
0

Tack Niwa!

mialycktman
0

oj va mycket fint……….men mobilen var outstanding!FörvånadSkrattande

Lyckomia 

Cessy
0

Härligt busig mobil o en massa fina hängen o dina lyktor var kanonfinaGlad. Inser att jag nog trots allt för investera i ett dl mått också för du har fått en jättefin lite lägre o bredare blomform. Hur stora är dina 4-kanter som du slumpar över biltemas 2,5 dl mått?

Artafale
0

Tack för era snälla kommentarer. Frykanterna är ca 11 cm (då kan jag slumpa 4 st samtidigt (min ugn inte större än så).

sanne62
0

där fanns många läckerbitar där…förstår att din mamma gillar mobilen…den e söt o rolig…

ljuslyktorna är också fina…

Cessy
0

Mina är ca 15 cm o jag tackfusar 4 åt gången, men dels har jag bara 2 tandborstglas o dels är jag feg - det är ju rätt stor rörelse som ska till i glaset vid slumpingen, så jag slumpar bara 2 lyktor åt gången även om jag borde kunna 4. Vad har du för ugn? Jag har en Skutt firebox14 o den är 36x36cm o har djup 17cm. Jag tycker dina lyktor är jättesöta o ska def. göra även sådana sedan i framtiden. Bra o ha flera modeller, även om jag antagligen inte hinner innan jul, men det kommer ju fler jular

Artafale
0

Själv ska jag definitivt till Ikea och köpa tandborstglas, dina lyktor fick så vacker form så det måste jag bara (även om det blir till att slumpa en i taget. Är tyvärr inte särskilt försiktig av mig utan erfarenheten kommer den hårda vägen Skäms

Har denna ugnen från PMC http://www.pmc.se/ugn-for-glasfusing-silver-brons-och-kopparlera-invandigt-matt-ca-37cm-djup-15-cm/1916-0

Fördelen är att den inte väger mer än att jag kan släpa runt den själv om det behövs (vilket nästan aldrig händer lägre då jag hittade en bra plats till den i tvättstugan) En annan fördel är att den inte blir särskilt varm utanpå. Vill påstå att den är gjord i något liknande material som microburkarna så det går att ta på den även när den är uppe i 800C.  Eftersom den är rund får jag inte in större fyrkanter än ca 25 x 25 cm.

Cessy
0

Ja i den kan du ju göra  större runda fat än jag kan i min fyrkant (jag kan enligt deras beskrivning ha 35cm i diameter), så allt har ju sina fördelar o nackdelar. Dessutom är jag inte så glad för att skära runt (cirklar)Skäms o så är jag barnsligt förtjust i 4-kantiga fat, så det var därför jag valde en fyrkantig ugn.Oskyldig

Min 55 kg koloss är ju dessutom inget jag släpar omkring på frivilligt för det gäller ju dessutom att få den i lod igen sedan, så den står allt där den står. Den fick ju en plats i vår groventré sedan Göran motvilligt rivit ut en garderob o där står den rätt bra, för då är dörren in till bostadsdelen stängd o det gör att vi inte känner av ev. bränngasdofter direkt o dessutom kan vi sätta tvärdrag därute om man skulle behöva vädra ut.Glad

En annan fördel är att den inte hörs heller då den tjoar när den gått färdigt programmet (kommer inte ihåg när detta är men tror den piper vid 328 eller 378 grader) o sedan övergår till självsvalning. Varför den tjoar när den kommit dit vet jag inte, för man kan ju ändå inte öppna den då, så pipandet fyller ingen funktion, men eftersom vi inte vaknar av den när den piper, så gör det ju ingenting. (Vi tillhör relikerna som ff. kör dag o natt-taxa så från 1 nov - 31 mars så måste jag köra ugnen nattetid eller på helger).

leja
0

Välkommen hit o fina saker.

Skrattande

Vad ska man ha som signatur tro?

Artafale
2

Tack Leja!

Är heller inte särskilt förtjust i att skära ut cirklar - mest en happening de gånger jag lyckas utan att behöva klippa och slipa lite.

Eftersom min ugn står i källaren störs jag inte av gaserna den avger och sambon har knappt något luktsinne så där blir det inga klagomål. Han har dessutom selektivt hörande (hör det han vill) så för hans del skulle jag få ha den i sovrummet om det fanns plats. Vill påstå att min piper när den är klar på högsta värmen men det är inget jag bevakar. Har för mig att det stod i bruksanvisningen att man då kunde öppna luckan och snabbkyla till 540C men det gör inte jag - ser inget behov. 

Eftersom tjejen som lurade in mig i glasträsket använde system 96 glas är det det jag fortfarande använder. Inte alltid helt nöjd med det beslutet nu eftersom det finns så lite ställen att handla på inom Europa men även här är det ju lätt att vara efterklok. Vågar inte ha två olika sorters glas, är säker på att det skulle sluta i en katastrof.  Nu bor min grannes dotter strax utanför New York så jag kan beställa från USA utan att drabbas av införselavgifter. Jag beställer det hem till henne och hon skickar till mig, då är tullen inte alls lika mycket på bettet som om de kommer från t.ex Slumpys direkt. Har iallafall funkat hittills.

Annicka.C
0

Välkommen hitGladMobilen var jättefin, en riktigt rolig ide!                             Även dina smycken var fina.

Det ska bli roligt att se mer av dina saker.

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Artafale
0

Tack Annika!

Sussielull
0

Jättefina glasalster du gjort o dina glaslyktor är jättesnygga. Vad tar du för dem?

Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh

Gosa
0

Fina glassmycken och mobilen va underbar Glad

Artafale
0

Sussilull, jag tar 100 kr / st för ljuslyktor (+ ev frakt).

Gosa - har en känsla av att du sett mobilen irl? Var inte du till och med med när jag gjorde den?

Gosa
0

Haha…. självklart va jag med när du gjorde den Glad
och nu vet jag vem du är med!!! koppla inte först….

Välkommen hit Anna!!!

Cessy
0

Ja det är ju kanon att ha sin egna privata leveranskanal från USA, för det är ju vansinnigt dyrt annars o handla t.ex från Slumpys o Delphi som har så mycket snyggt men man måste ju lägga på slutsumman med 30-35%, så det blir bara sällsynta köp därifrån för min del.

Jag använder ju mest bullseyeglas, men inte för att det i sig skulle vara bättre utan för att warmglass har ett bra sortiment o vettiga priser. Ligger inom eu o har bra fraktavtal som gör att det inte blir så fruktat dyrt som här i Sverige för glas väger ju en del o blir alltid skrymmande.

Sedan har jag 16-17mil enkel resa för att kunna åka o köpa glas direkt, men den dagen jag åker till cerama syd o handlar så blir det def. system 96 jag köper.

Artafale
0

Jag har fördelen att Cebex har avhämtningställe i Mölndal strax utanför Göteborg och det är det bara några mil så fraktkostnaderna inom Sverige kommer jag undan. Tyvärr har de inget glas på lager så det är ingen risk att det blir några impulsköp (vilket nog är tur för ekonomin…. )

Du är helt klart modigare än jag Cessy eller snarare ordningsam som fixar att ha två olika glastyper hemma. Jag smälter lite flaskor och bilrutor ibland och det är väl dit mitt ordningsinne stäcker sig är jag rädd. Då finns det ju ingen risk för förväxling.

Ja Gosa, nu har jag hittat hit!!! Misstänker att jag får se mer av dina alster här, vi är ju på tok för dåliga på att träffas och skapa ihop.

Artafale
2

Vintern anlände och eftersom jag är inbiten snöhatare har jag har svårt att motivera mig att göra något annat än sura Rynkar på näsan men så kom det en liten ljuspunkt i tillvaron och jag det blev lite skapat. Sambon jobbar för en idrottsförening och de frågade om de inte kunde få försöka sälja lite av mina smycken (på samma sätt som de säljer kakor och stumpor mm) och jag blev både glad och inspirerad. Började med att göra lite nya tomtar i varierande storlek.

Artafale
2

använde papper till de röda luvorna, var klart enklare än de jag gjorde förra året då jag gjorde dem i glas men blev inte alls lika bra vill jag påstå

Artafale
2

när jag ändå var i farten blev det lite hängen oxå men en del kräver lite mer bearbetning. (de gul - svart randiga är en beställning till ett Häcken fan)

Artafale
2

och några glaslyktor som snabbt försvann ur min ägo men det är väl den årstiden…..

Artafale
1

Tycks ha en bra dag vid datorn så jag passar på att visa ett av de få fat jag gjort. Tittar på den ibland och längtar till sommaren. Ja, som jag skrev innan, vintern är inte riktigt min årstid….fotot är tagit när den ligger i slumpingformen men det är gjort i klarglas.

Niwa
0

åh vad mycket fint!

Artafale
2

Gjorde även ett fat till mig själv, älskar det här glaset, tycker det blir fint till allt.

Artafale
0

Tack Niwa!

SusannAlg
0

Jättefina tomtar, hängen, fat och ljuslyktor!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

sanne62
0

snygga grejer du visar upp…och eftersom jag också är vinterhatare, njuter jag av att se blommiga o sommriga fat….

jag är och förblir sommarbarn…hela min kropp o själ lider av vinter….

Cessy
0

Härliga tomtar, fina hänge, häftiga ljuslyktor o underbara sommarfatGlad

leja
0

Kan bara instämma, mycket fint. Hoppas du får sålt med, låter kul med idrottsföreningen.

Flört

Artafale
0

Tack tjejer för era uppmuntringar. Håller själv tummarna att det ska gå bra med idrottsföreningen och något blir förhoppningsvis sålt. Är inte någon särskilt slipad försäljerska själv, tyvärr.

Sanne62 - vi har helt klart något gemensamt, fryser när temperaturen är under +25C. När jag skulle masa mig till jobbet i morse visade termometern på -16 så det var nästan så jag hoppades att bilen skulle strejka så jag kunde krypa in i sängvärmen igen med gott samvete. Men nej då, den small i gång på första försöket. Med så många minus ute finns det inte en ekonomisk chans en gång att hålla +25 inomhus så nu funderar jag på att flytta in glasugnen i vardagsrummet - där finns ju värme att hämta…..

sanne62
0

jä*la bilar som startar när dom inte borde ….. Flört…tyvärr bor jag så nära jobbet att jag kan ta bussen eller en promenad på 20 minuter…så jag hade allt fått pallra mig iväg ändå….

men +24 inomhus tummar vi inte på…det får kosta vad det kostar….det vore väl själve f*n om man ska behöva frysa i sitt eget hem, där man själv kan reglera värmen…jag hatar att ha en massa klumpiga kläder på mig inomhus…

i min gamla hyreslägenhet var vintrarna ett enda lidande och det drog från alla håll längs golven….huuu…aldrig mer….Skrikandes

Artafale
0

När jag läser vad du skriver är det som att höra mig själv, anser att jag nåt är fel om man inte kan gå barbent hemmaSkrattande Håller oxå med om att jag hellre betalar än fryser (vilket jag inte är så förtjust i när elräkningen kommer - köper ju hellre glas för pengarnaSkäms)

Cessy
0

Oj här hemma gnäller jag om det går under 22, men då finns de alltså de som är värre dåOskyldigFlörtSkrattande

o håller tummarna för att du får en del sålt för du gör jättefina grejor:thumbsup:

mialycktman
0

nr 35, me love!

Lyckomia 

anki1
0

Jag harbehagliga 24 grader. Men på sommaren rusar det upp till närmare 300. då blir det jobbigt. Jag har alltså motstående problem. med inomhustempen. Jag gillar både vinter som sommar, men sk kanonsomrar tycker jag blir lite obbigt.

Artafale
0

Jag tog mig till Ikea efter många om och men….ja, brorsdottern fyller år och present skulle inhandlas så jag såg chansen att göra två flugor på smällen… då var dom slut, tanborstglasen. Kommer in nästa vecka sa tjejen jag pratade med. Ja, ja, det lär väl bli vår innan jag tar mig dit igen……

Limaro
0

Jättefina saker och väldigt charmiga tomtar :) ( var på IKEA förra helgen och köpte tandborstglas, har inte hunnit testa dem än.. Tror du har startat en epedemi Cessy :-) )

Cessy
0

Ja men det blir ju fina lyktor av de där tandborstglasen o billiga formar är det ju också,Flört så inte så konstigt att det blir en epedimi o det ska bli kul o se era lyktor sedanGlad

Artafale
0

Våren närmar sig med storsteg och när nu en jobbarkompis skulle gå i pension fick jag iallafall gjort en egen present (ett minnesfat) och jag kände hur inspirationen kom tillbaks. När sen sambon lovade mig en slipmaskin i födelsedagspresent blev det mycket "jag vill testa" uppskrivet. (Ja, tyvärr är han inte helt självgående utan förväntar sig att jag beställa slipen själv men använda hans kort när jag betalar - det kommer att stå honom dyrt, finns ju tillbehör jag också måste ha som han måste räknat med att jag skulle köpa samtidigt - visst är det så?Skäms)

Hur som helst är ju önskelistan lite längre än bara slipmaskinen, har ju sett era "screen meltar" och fått för mig att jag bara ska göra min egen. Lyckats få yngste plastsonen att förse mig med 10 meter syrafasta, rostfria stänger (ca 1 -2 mm tjocka) och tänkte göra ramen i porslinspapperslera. Har lera liggande sen mitt infall att göra egna slumpingformar. Räknar med att ni håller alla tummar ni har att det ska gå braSkrattande.

Vet inte om någon annan testat att göra egna formar av lera? Jag är övertygad om att det skulle kunna fungera riktigt bra om man bara hade begåvningen att forma leran så som man vill att den ska se ut. Det har inte jag Skrikandestyvärr så den har mest blivit liggande. Men hur svårt kan det va, jag behöver ju bara kavla ut en lagom bred, tjock och hög bit och forma i en ring. Sen klippa till och trycka ner stängerna i leran - vad kan gå fel Obestämd. Med min begåvning - förmodligen det mesta, men pappersleran kostade inte många kronor så friskt vågat - hälften brunnet. (5 kg kostade klart under 200 kr och kunde blivit många formar).

Ha det gott!

Cessy
0

Klart att sambon får finna sig i att en slipmaskin behöver diverse tillbehör för att kunna användas.OskyldigFlört Lycka till både såväl med slipandet som med formandet av en form att screen melta i sedan. Ser fram mot bilder både på såväl din form som på bilder av resultatetSkrattande

sanne62
0

det är bara bra att sambon inte beställer själv, för då hade du nog bara fått själva slipen….Glad

nu har du ju fria händer…glöm inte den lilla extra vattenpumpen o flera sliphuvuden…ett standard ingår men det är bra med ett grövre och ett fint…

serr också fram emot att se en screenmelt från dig….det är alltid spännande att se vad ni med ugn hittar på….

Artafale
1

Ja, vaddå, passade barnbarnen och lät dem leka med leran…. det var dumt, skulle nog inte skadat med tjockare kanter. Men här är den iallafall, nu ska den bara torka i en vecka, skröjbrännas och sen så…. ja det är mycket som kan gå åt skogen men ibland ska ju drömmar slå in…. Ska nog köpa mer lera och le rart mot plast sonenSkrattande Fick dessutom sambon att klippa till alla pinnarna åt mig ( ja han vet hur teknisk jag är Skäms)

sanne62
0

måste vara skönt att ha barnbarn att skylla på när "dom" klantar sig …. Flört

jag har inte aning om hur tjock formen ska vara…för mig ser det bra ut…

fy hundan….ska vi vänta i nästan 2 veckor nu, innan vi får se hur den funkar ?????

Artafale
0

Ja, inte kul alls men BILLIGT!! Materialkostnad max 25 spänn så funkar det är det ju kanon. (ja, stängerna var ju gratis och leran var inte dyr alls). Misstänker att jag kommer att kolla om det känns torrt ett par gånger om dagen -även om jag vet att tålamod är en dygd (dock inte min). Slutar väl med att jag skröjbränner för tidigt. Nån som vet hur länge 1 cm behöver torka?

Artafale
1

Otålig!!!! Kollade givetvis i morse om leran kändes torr men den hade väl ungefär samma konsistens som igår så det blir väl att vänta. Väntar gör jag även på slipen som jag nu beställt (ja, givetvis plockade jag med lite tillbehör som kändes nödvändigaOskyldig) så jag misstänker att det här kommer att bli en väldans lång vecka.

Artafale
5

Under tiden jag väntat på att min form ska stelna så gjorde jag min första skål.

(ja formen är numera torkad och första testen räknar jag med är klar när kommer hem idag. Glaset hade runnit snällt genom nätet men nu fullfusar jag för att få bort allt vasst )

sanne62
0

skitsnygg skål !

men hur har du gjort denna då ? det ser ju ut som en screenmeltsak…..?!

Cessy
0

Superläcker skål

o undrar precis som Sanne hur du har gjort den?

Artafale
0

Jag tog överblivna glasbitar, både rektanglar och spetsiga och på varje klistrade jag fast en bit blått glas. Tog sen en bit som motsvarade botten på slumpingformen och la sen bitarna med blått på runt den. (som solstrålar). Fullfusade och slumpande. Ska testa det igen men då som ljuslykta. Var ett kanonsätt att få gjort något av alla spillbitar.

Cessy
0

Blev verkligen supersnyggt. Måste försöka komma ihåg detta för att testa längre fram.

Artafale
0

Tack Cessy, jag är själv helt klart nöjd med iden och ska testa mera!

Cessy
1

Hoppas att du inte tar illa upp Artefale, men jag vände bilden så att det ska bli lättare o se din fina skål, för den är jätteläcker

leja
0

Verkligen fin.

Artafale
0

Kanon att du vände bilden Cessy, blir mycket bättre rättvänd och ingen behöver riskera nackspärr.

Tack Leja!

ommok
0

Vilken härlig skål! Det var kreativt! Gillar den skarpt! Jag kanske gör något liknande snart, om du inte har något emot det.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Artafale
0

Klart jag inte har något emot det Ommok!!!  Jag tar det som en komplimang!

mialycktman
0

supercool skål!

Lyckomia 

Artafale
3

Tack Mia.

Japp, då var första försöket till något som ska likna en screenmelt klart. En del av taggarna som förrut stod rätt upp, ligger nu rakt utmen, men, jag tror slipmaskinen kommer vilken dag som helst så då har jag ju nått att börja med. Gillar ju blått men men, nästa gång blir det fler färger. Hur som helst så ser skivan ut så här:

sanne62
0

det kan bara bli nåt flott, eftersom det är blått !!!!!! 

Artafale
0

rätt nöjd med att min prototyp på form funkade! Nu blir det att beställa lera och göra flera i olika storlekar och former. (tror jag kan fixa det eftersom jag har en brödkavel och linjal ….)

Jag kör ju med 96-glas och satte ugnen på 820 grader och 3 timmar. Hade iochförsig skyddsplattan i botten men på den bara vanligt thinefire och det är väl max 1x2 mm av pappret som satt sig fast i plattan

mialycktman
0

spännande!

Lyckomia 

ommok
0

Snyggt! Och så skönt att thinfire-pappret inte fastnade! Verkar vara en bra metod att inte ha så hög temp utan kompensera det med lång tid istället.

Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Cessy
0

Åh vilken snygg mönstring du fick i din screen melt.

Menar du att thinfiren fastnade 1-2 mm under hela glasplattan eller att bara så lite som ett par mm fastnat på en punkt under glaset? Ska bli kul o få se mer av dina formar o läsa om ditt experimenterande.

Artafale
0

Det var bara en liten liten punkt med thinfiren kvar under hela baksidan. Hade förväntat mig att få slipa en hel del där så det blev jag glad över. Tanken med lägre temperatur och längre temperatur var just att det inte skulle fastna men vågade liksom inte hoppas för mycket på det.

Niwa
0

vilken härligt mönster det blev påden sensate. och din skål#59 var jätte snygg

Annicka.C
0

Jättefin melt Artafaleska bli kul att se dina fortsatta försök!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sanne62
0

Annicka.C
1

Betyder det att du är mållös sanne?

Mvh.Annicka

sanne62
2

oj…ibland trycker jag fel och trycker på "publicera" i stället för "upp till inläggslistan"  men det brukar aldrig bli ett tomt inlägg då ….men idag blev det tydligen så….

det är kanske mitt undermedvetna som säger att jag är mållös inför allt vackert ni gör med era meltar….

Mmadeit
0

Sanne mål lös… ja då måste det vara nått spektakulärt på G… vilket jag tycker skålen är oxå :-)

Artafale
0

Tack för snälla kommentarer!

Tyvärr är min beställda slipmaskin försenad men inget ont som inte har något gott med sig, jag fick gjort en beställning (även om jag nu hellre testat mera så genererar ju beställningar lite pengar till inköp), Inget jag valt själv men beställaren blev jättenöjd och det är ju huvudsaken.

Artafale
4

Nähä, inga lyktor som ville visa sig - gör väl ett nytt försök.

Annicka.C
0

Jättefina lyktor!! Det roliga är att jag precis har varit o tagit lite foton…jag har gjort 1 som ser precis likadan ut som dina.

Mvh.Annicka

Artafale
0

Då var det fler än min beställare med samma idemåste ju betyda att det var en bra sådan. Någon chans att vi får se dina?

sanne62
0

gillar dom….mer vårgrönt kanske lockar fram våren !!!!!

Cessy
0

Jätteläckert glas du har använt o det blev underbara vårlyktor av det.

Annicka.C
0

Ja lite foton från mig e på väg…men jag kanska bara lägger den bilden på FB så då får du kika där.

Mvh.Annicka

sanne62
1

ahhhh annicka…hur kan du göra så mot mig ???

jag vill ju också se !!!!

mialycktman
0

oh vilka härliga gröna!

Lyckomia 

Niwa
0

De gröna blev ju härligt gröna godis skålar

leja
0

Härlig färg. Hur blir det när de är tända? Tror att det ser bra ut med.

sonette
0

Välkommen hit Artafale vilka fina saker du gjort👍Gillar allt.Ska bli kul att följa dig.Jag har också lera hemma så tänker göra formar när det blir varmare ute(känns inget inspirerande just nu) / Irene

Artafale
0

Tack alla!

Våren är på väg, håller tummarna på ett den kommer tidigt i år 🙂
Leja, de ser helt OK ut tända, man ser i och för sig inte lågan genom glaset men det blir ett rätt fint grönt sken (om man nu gillar grönt)

Artafale
1

Fler gröna ljuslyktor önskades men jag fattade inte om det skulle vara ljus eller mörkgröna….. sen hade ju tandborstmuggarna äntligen kommit in på IKEA så det blev att slumpa på desssa (fast små fyrkanter (12x 12). Slutsålt denna gång var dock http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20197618/ som jag funderar på om man inte kunde hitta på något kul med….

sanne62
0

fler fina ljuslyktor …🙂

den bakersta till höger….e den i light aventurine green ?

tänkte isf. att det måste ju bli vackert med glittret i när den är tänd…

här ser jag inte så bra vad det är för glas …

Artafale
0

Sanne, det är samma glas i den längst fram till vänster, Jag använder 96-glas och det är detta glaset är ett mörk grönt irriserande glas som jag köpte på Cerama i Danmark när jag tvingade ressällskapent "att ha vägarna förb"i. Jag har vänt det irriserande utåt och gillar man grönt är de riktigt OK faktiskt

Cessy
0

Läckra lyktor o det iriserande ger ju häftigt glitter🙂

Artafale
1

Här är mitt sorgebarn, detta glas har motarbetat mig hela tiden😭.

Började som en screenmelt med en form jag hittade på loppmarknaden och eftersom det var så perfekt kollade inte jag att det var rostfritt utan körde ändå😞. Ja, nätet sjunk ner med glaset men så lätt ger inte jag mig. Lyckades efter många om och men få loss nätet och fjusade om. Då sprack skiten i tre delar. Lila glas kan man ju inte slänga så jag la de tre bitarna på en annan lila skiva och fusade ihop. Sen var det dags för slump - valde helt fel form, för stor så det blev ett fat med ynkligt böjda kanter.(Håller med, borde ha sett det så klart men hoppades i min enfald att det skulle töja sig lite vilket givetvis inte hände.) Gav skiten en sista chans och slumpade om på Ikeas tandborstglas (ja, de finns ju numer även i min ägo)

Här är resultatet - har satt en lampa rätt över på ena bilden så man ser färgen bätter.  Funderar på att ha den som vas, snart kommer ju vårblommerna (hoppas jag iallafall)

Artafale
1

fel bild - här med ljus ovanfrån

sanne62
0

wow…vilken tur att du inte gav upp ! den e ju jättefin 😃

Artafale
0

Ja, hade lovat mig själv att den skulle gå i soporna om den inte ville denna gången heller och helt klart så hjälpte det att hota eländet 😉.

mialycktman
0

oh härlig färg!

Lyckomia 

Cessy
0

Åh vilken läcker färg o formen blev ju kanonbra med IKEA-tandborstglaset. Vilken tur att du inte gav upp för det blev ju en superduperfin vas av det till slut.😃

leja
0

Visst blev det en läcker vas. 👍

Annicka.C
0

Den var jättehärlig Artafale!! Trägen vinner!!🙂

Mvh.Annicka

Artafale
0

Tack!!!

visst lönar sig envishet ibland 😉.

Idag kom min slipmaskin! Med bruksanvisning på tyska….. men men, efter en snabbrush in till grannen fick jag skrivit ut en manual på engelska(ja vår dator hade ingen lust att öppna den typen av fil och det "hann" jag givetvis inte fixa då.) Nu har jag iallafall testat 4 sliphuvuden och klarat att byta och vattnet kommer så det känns frid och fröjd.

Så jag gav mig på min blåa melt för att få bort taggarna och fixa formen lite innan slump. Det gick utan några som helst problem men det var ju rena gröten i slipmaskinen efteråt. Tyckte den gröten såg ut den som man har när man gör glas i frysformar. Någon som testat att använda det till det? Har ju glas i betydligt fler färger än jag har pulver så frågan är om jag kan ha slipen till detta också?

Cessy
0

Jo det ser ut som powder men frågan är ju hur ren den gröten är o om där är metallinslag i den, men orkar du kan du ju hälla ut slipvattnet i ett melittafilter mellan varje gång du byter vattnet (man ska ju byta vatten rätt ofta, för dels få det rent o dels få nytt kallt vatten som kyler) så har du ju till slut samlat ihop tillräcklig "gröt" för att se om det duger till powder o sedan testa om det fungerar att iskubspowderfrysa det. 

Fast rent generellt tror jag det är ett ganska tålamodsprövande sätt att skaffa sig powder på o också att det blir ganska dyrt. För tiden det tar + glaset som går åt + elkostnad + slitage av sliphuvud måste def. bli dyrare än att köpa burkarna o betala frakt på dem o frågan är som sagt var hur rent powdert blir eller om metall från sliphuvudet följer med o förorenar powdert.

Nå det ska bli kul o se din screen melt sedan när du slumpat det😇😉😃

Artafale
2

Tack för dina visa ord Cessy, jag anser ju att man aldrig ska slänga glas så här såg jag en chans att ta till vara även på smulorna men det är säkert överkurs.
Har nu iallafall slumpat min blåa screenmelt och den blev sned (måste ju bero på att glaset var olika tungt på olika sidor och inte att jag lagt det snett😇.)

Niwa
0

Ser ut att ha blivit ett läckert mönster i den dock 😃

Artafale
1

Sen gjorde jag lyktor igen men de blev heller inte så jämna som jag hade önskat men glaset tycker jag är riktigt läckert

Artafale
1

Ja Niwa, mönstret i den blå är jag helt klart nöjd med, nu gäller det bara att lära sig få det bra även i slumpen men övning ger ju färdighet sägs det så det blir väl att testa vidare.🤓

Lorita
0

#111 jag gillar det snea, det kommer det kommer ge ett mer spännande ljus när den är tänd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

sanne62
0

ja färgen o mönstret är underbart vackert…och att den är ojämn är väl bara charmigt. 😃

ljuslyktorna är också fina…glömde nästan bort dom för jag blev så betagen i det blå…..😎

mialycktman
0

maffig 111 men de andra var oxo fina

Lyckomia 

Cessy
0

Åh vad vacker din screen melt blev artafale. Sådan underbar "ådring" i glaset. ❤️Ljuslyktorna blev också kanonfina o glaset i dem är jättesnyggt🙂

ommok
0

Jag håller med Cessy! Din blå screen melt blev verkligen vacker, Artafale! Hur har du lyckats slumpa den så jämn? Har du slumpat i en djup form? För utanpå borde den väl ha veckat sig, som ljuslyktorna gör? Det blev en jättefin vas/skål! 👍🙂

Dina ljuslyktor är också väldigt fina, liksom den häftiga screen melten i #102. Är de slumpade i samma form som den blå? 🤔🙂

Artafale
0

Tack tjejer, va goa ni är🙂!

Jag har slumpat även den blå på tandborstglaset (även lyktorna) men jag höjde slumptemperaturen 25 grader mer än jag normalt slumpar på och hade en hålltid på 40 minuter med den blå. Tänkte att det skulle få den att inte bara vika sig utan även "rinna" ner och det funkade hyfsat iallafall.

ommok
0

Åhh! Det blev ju jättebra! Kan vara värt att försöka.🙂

Annicka.C
0

Jättefina de blev, både din screenmelt och dina lyktor!!

Mvh.Annicka

sonette
0

Vad bra det lyckades!!!Screenmelten fick den rinna ner på thinfreen  bara och det gick bra.Har för mig att Kissidor skrev att man skulle ha något annat men jag har säkert blandat ihop allt.Bra om det funkat jag ska också testa🥵 Som sagt det blev jättebra ju.

Artafale
0

Bockar och bugar och suger i mig beröm som en svamp…

Jag har alltid en tjockare fiberduk i botten på ugnen (ligger där jämt bara för att vara på den säkra sidan) men ovan på den ett thinefire och det har fungerat jättebra - i princip inget som fastnat på melten så jag kommer att fortsätta köra dessa på lägre temperatur och ha längre hålltid.

sonette
0

Ok vad bra att få veta,jag ska försöka bara få igång mig själv😉Skrev på glaskonst o skriver väl här också. Man måste kunna använda en sån sil man oftare hade förr(typ rostfritt)  eller göra små hål i ett rostfritt fat?det var diskussioner om vad för nät man kan använda. / Irene

Artafale
0

Jag använder syrafasta, rostfria svetspinnar i min skapelse (som du väl sett ovan i #55). Inte vacker men den fungerar. Har nu en ny leverans av lera på gång. När den anländer ska jag göra en större rund och en fyrkantig iallafall.

Artafale
1

Fick en ide som jag testade. Här är resultatet….😃

Använde återigen tandborstglaset men, glaset rann bättre än jag väntat så den är väldans jämn i överkanten 😉. Nästa gång blir det mindre fyrkanter, nu använde jag 3 st a' 15 cm men tror jag kör ner mot 10-12 cm i nästa test. Eller så kanske man skulle nöja sig med 2 skivor? Ja det blir till att testa vidare.

Cessy
0

Häftigt!😃Kul att få följa dina experiment.

mialycktman
0

härlig! färgen e super!

Lyckomia 

sanne62
0

grann !

Artafale
0

Tack Cessy, Mialycktman och Sanne!

För att vara en test med minimalt arbete är jag nöjd - gjorde INGENTING
annat än skar ut fyrkanterna. Så arbetstid 10 minuter max och jag tror jag kan få det riktigt bra. Ska ju bara hitta rätt mängd glas och sen hitta rätt slumpingkurva och…🤔🥵

Artafale
3

Har haft sista gången på glasfusing för nybörjare med inriktning på smycken idag - fick veta att en av eleverna beställt en ugn. Vet inte om jag ska ta det - har jag lurat in ännu en stackare i glasträsket 😞

Niwa
1

moahahahaha, ännu en stackare nere i smyckesträsket!
Själv slåss jag med näbbar och klor för att inte hamna i glasträsket också,  då hamnar jag nog i lyxfällan😛 😇 🤪

sanne62
0

fy på dig artafale !!!! 😉

Cessy
0

hehe:thumbsup:

Ju fler vi är destu gladare blir vi😃

Snyblet
0

Artafale, har inte skrivit här (tror jag) men jösses vilka fina grejor du gör!!! Gillar allra bäst din #59, den är helt fantastiskt fin! 

Så himla roligt att se alla fina grejor du gör, och även när du tycker att det är misslyckat är det jättefint.

Artafale
1

Tack Snyblet - vad snäll du är!!! 🙂

Ja, helt klart har min stackars elev hamnat i lyxfällan…. men jag varnar alltid första gången att kursen kan stå dem dyrt 😇 (men i vanlig ordning så är det väldigt få som lyssnar på mig.)

Har en förhoppning att hon dyker upp här på iFokus! Har givetvis rekommenderat detta!!!

Artafale
2

Jag är kär 😍- i min slipmaskin!!!! Funderade innan den kom om jag prioriterat fel och skulle beställt en skäranordning istället men ångrar mig inte ett ögonblick. Hur har jag klarat mig utan den? Att sambon nu har byggt en anordning så jag kan skära rakt gör ju det inte ett dugg sämre. Han har dessutom lovat att fixa till så den funkar att skära vinklar med oxå om jag fixat en gradskiva (jodå, han har försett mig med biltemas artikelnr så det ska jag väl klara).

TACK alla goa för tipset om slipen - nu finns det inte på världskartan att jag skulle klara mig utan den!!!🙂

Cessy
0

Jovisst är det så att en slipmaskin - när man väl införskaffat den - ser man som väldigt nödvändig o som en av en glasfusasares basbehov. Fast innan man skaffat den så är det inte alls så säkert att man ser det så. Jag som älskar fritfusa o formfusning i ugn blir det fler vassa kanter än i micron o jag skulle få spader om jag skulle stå o slipa alla fritfusade cabbar för hand.☺️😃

Artafale
1

Nytt barnbarn och nya ideer…. Målet var att få fot och handavtryck men handavtryck ville inte lillfian vara med på alls, hon knöt sina små näver så hårt hon kunde så jag gav upp och lät mig nöjas med fotavtryck (var inte helt lätt det heller men det blev iallafall något som liknar fötter)

sanne62
0

vad gulligt!

är det glasfärg? ska du nu tackfusa dessa så det blir bestående ?

Artafale
0

Ja, det är glasfärg och de är tackfusade (körde ugnen direkt jag kom hem för att se om det skulle bli några fötter 🙂!) Har lite diffusa planer på att göra ett dopfat - med namn, vikt och längd osv och ha dessa med som dekor men vi får väl se hur det blir med det.

Cessy
0

Jättesöta fossingar. Synd att lilla damen inte ville samarbeta med händerna, men dessa båda blir ju kanonfina minnessaker🙂

mialycktman
0

vilka söta små fossingar!❤️

Lyckomia 

Artafale
0

😓Försöker hålla mig lugn och fin men lyckas inte särskilt bra tyvärr. Har satt in min livs första drop-out i ugnen och vet väl innerst inne att det kommer att gå åt skogen. Har gjort drop-out ringen med stöttor själv och bara det säger väl att jag är helt blåst😞  Tror aldrig tiden gått så här långsamt….

Cessy
0

Håller tummarna för att det går bra:thumbsup:

Artafale
0

Tack!!! behöver alla tummar jag kan få!🥵

sanne62
0

här e en tumme till 🙂

Artafale
0

Tack Sanne, än lever hoppet…. men säker är jag ju inte förrän i morgon. Lär bli en lång natt 😮

Artafale
3

Studsade upp ur sängen och rusade ner till ugnen…. 198 grader, vågade inte ens glänta och gav upp allt hopp att få se hur det gått innan jag var tvungen att gå till jobbet.😢 Det såg lätt lovande ut när den runnit färdigt i går kväll, hade då nått botten av ugnen och låg även kvar på ringen.  Ja, ja, på en lång natt följer en lång dag. Tröstar mig med att det är fredag 🙂.

Så här såg melten jag använt ut

Cessy
0

Härliga färger o mönstring i din melt🙂 Då fortsätter jag hålla tummarna för din pot melt o förstår att det känns lääääänge innan du får se om det funkade eller inte.

anki1
0

Jag håller oxå tummen att det ska gå bra. Jag är så nyfiken på resultatet.

Annicka.C
0

Vilka söta fötter 😊….din melt ser fin ut, håller med tummarna för att det gått bra, ska bli kul att se din drop out!!

Mvh.Annicka

sanne62
0

menar du att den fina melten på bild är "kasserad" och nerstoppad i en "potmelt-sak" ????

e de inte synd ??? 😕

Artafale
6

Nej då Sanne, så illa är det inte, försökte mig på en drop-out med den och här är resultatet. Det blev en skål 😎!!! Inte perfekt men för att vara mitt första försök är jag super nöjd. Tack ❤️för alla hållna tummar, övertygad om det hjälpte till!!! Den är drygt 10 cm hög.😃

Niwa
0

så läcker, jätte härliga färger o mönster🙂

Artafale
5

bild från ovan också…🙂

Niwa
0

Jätte läckert mönster. klart du ska vara nöjd

Artafale
0

Tack Niwa! Jag är faktiskt supernöjd, var ju första gången jag försökt göra en drop-out och med tanke på att jag gjort ringen och stöttorna själv hade jag inga direkta förväntningar (dock väldans stora förhoppningar). 😃

Cessy
0

Åh så fin den blev Artafale. Klart att du ska vara nöjd med den.😃

Då har du alltså först screen meltat en platta o det är denna plattan du sedan använde till potmelten?  Hade du gjort ringen av papperporslinsleran?

anki1
0

Så fin skålen blev.

Artafale
0

Tack Cessy och Anki!!!, ja, både ringen och stöttorna gjorde jag av porslinspappersleran. (kavlade leran till en platta och tog sen två runda skålar i olika storlekar och tryckte dit, tog bort det som kom utanför och det som var i mitten och vips var det en ring. Fördelen med leran är att den går att sandpappra utan problem när den torkat (och det funkar även efter att den är skröj bränd (om det är så det heter?)🙂

Cessy
0

Ingen aning om det heter så, men man ska alltså bränna leran innan man använder den? Gjorde du det själv i din glasugn?

mialycktman
0

oh så fin!

Lyckomia 

Artafale
0

Tack Mialycktman 🙂!!! Cessy, ja det gör jag i glasungen - kör 50 grader / timmen upp till 200, sen 100 grader / timmen till 800 sen är det full fart ner. Om den kurvan är perfekt vet jag inte men tror jag läst den på glaskonst eller nåt och den funkar!

Cessy
0

Är det för att härda leran - göra den hållbarare som du bränner den?

Hur som helst så blev din potmelt jättefin 😃

Artafale
0

Det var denna länken som gjorde att jag testade med leran. Ser nu att det står att man ska upp i 900 grader men jag har inte gått högre än 800 grader. Vet inte vad som händer om man bara låter den lufttorka tyvärr.

http://glaskonst.ifokus.se/discussions/4d713453b9cb46221d04b846-kan-man-dreja-egna-slumpingsformar

Cessy
1

Okidoki. Tack för länken🙂 - Ja den där porslinspappersleran måste jag def. ha tag i o testa senare, för det här med dina screen melt o pot melt verkar ju jättespännande. Den typen av formar borde ju går o göra även för mig som inte alls kan forma lera till figurer.☺️😇

Lorita
0

#155 du har fel den är perfekt 🤫

sanne62
0

håller med lorita…den är visst perfekt…underbart melerade färger…mmmmmmmmmm…

klart du ska vara nöjd ! 👍

ang. mitt inlägg i #154, så blandade jag ihop begreppen potmelt och drop-out….

Artafale
0

Tack Sanne och Lorita🙂.

Sanne, jag är tjej, förstod vad du menade 😉

Cessy - kan jag, kan du - garanterat!!!!🙂

Cessy
1

Hm …. ja även jag kallade ju drop out för pot melt - sorry☺️Dock visste jag precis att jag menade drop out o jag har ingen aning om varför jag tvistade namnen.😮

Tja det är jag inte alls säker på. När Joakim var liten skulle vi göra julfigurer i lera. Hans tomte blev jättefin. Min Lucia såg ut som en maffiaboss i solglasögon☺️😮🤫

Artafale
0

Jag tänkte inte att du skulle göra figurer, men avtryck för formar, meltar och drop-out ringar kommer du att klara med glans. Jag har försökt göra slumping formar men då behövde ju leran formas så det blev ingen hit. Skulle kanske funka om man klädde in en befintlig skål och tog loss.☝️…. ja det får bli en test framöver

Cessy
0

Ja att göra formar är nog inte helt lätt men man skulle kunna göra typ kanter för enklare formar (tänker 4-kant som kvadrat o rektanglar, men även runda, ovaler, trianglar o hjärtan borde gå o göra som kanter som man sedan kan formgjuta i o vill man ha en botten måste det ju gå o kavla ut en platta som man sätter fast kanten/formen på. Attans också jag måste nog försöka köpa hem porslinspapperlera fortare än jag tänkt, för du har ju öppnat ögonen för att det är så mycket man skulle kunna göra med sådan lera Artafale.😃

Artafale
0

Ja, leran är som glaset,  man vill bara ha mer…. med tanke med vad slumping formar och gjutformar kostar är det helt klart ett prisvärt alternat om man får till det . (5 kg lera kostar strax under 200 kr och det räcker till många formar) Gjutformar kan man säkert få riktigt häftiga och unika och man kan dessutom anpassa så det passar perfekt i ens egen ugn. Övertygad att man även kan göra småformar och ha i microburken.

Inte meningen att lura in dig i lerträsket oxå Cessy😞men jag hoppas det i sista änden ger dig både inspiration och nya möjligheter till ett hyfsat pris.

ommok
0

Det verkar ju vara en bra teknik, Artafale! Var köper du leran? Jag funderade på att köpa lite och prova. Men jag vet inte riktigt var jag ska leta.

Artafale
0

Köper leran på Cebex (har ju fördelen att hämta den i Mölndal strax söder om Göteborg och slipper då frakten) . http://www.cebex.se/porslinslerapaperclay-p-856.html

Håller just nu på med en större variant av screenmelten 🙂 (32 cm i diameter tycks det bli) Fick liksom blodad tand och när det blev en skål av min drop-out.

Sussielull
0

Vilken vacker skål i #155 o #157. Jättefin!🙂

Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut. / Nalle Puh

Annicka.C
0

Jättefin drop out Artafale 😃Jag skrev ett inlägg precis när du lagt upp bilden men ser att det inte finns med….konstigt det blir ibland🤔E lite sugen på leran…såg att där finns flera olika, men ser inte skillnaden…vilken köper du?

Mvh.A

Mvh.Annicka

Artafale
1

Annicka, jag köper den här http://www.cebex.se/porslinslerapaperclay-p-856.html. är riktigt bra att jobba med och är man mer händig än jag 😞är jag övertygad om att man kan göra riktigt mycket kul.

Artafale
0

Sambon har sina ljusa stunder, har jobbat med att tillverka en lite större "screenmelt", den förra är ju bara 20 cm. Han såg hur jag brottades med att klippa tråden i lagom längder (de är rätt hårda och jag är rätt klen i händerna, tummarna vill liksom inte att jag tar i) och föreslår då att om jag fixar hönskäket så skulle han fixa trådarna ❤️. Klart bra byte - vips var både djurkäket och pinnarna klara och nu även melten .🙂. Hönsen (+ ankor och kanin) blev nog också rätt nöjda, de åt iallafall med god aptit.

sanne62
0

wow

hönskäket ????

menar du att du ger era djur denna fantastiska tallrik ?????

eller ni kallar familjemedlemmarna höns ???

detta ser ju skitgott ut !!! (förutom de råa äggen )

om djuren får sån här mat…vad äter ni då till vardags? rådjurssadel och champagne ? 😉

btw…att mannen bytte sysslor…de e de som kallas kärlek…❤️…

precis som när man kommer ut en vintermorgon och rutorna redan är skrapade….😍

mialycktman
0

instämmer med föregående talare………….

Lyckomia 

Niwa
0

hihi tänkte samma sak ang maten, de råa äggen och brödbitarna fick mig dock att läsa texten 😃

Cessy
0

Råa ägg finns det ju folk som äter, men däremot äggskal tror jag inte på som människoföda😉Nå vad bra att du o sambon kunde byta uppgift så att han anpassade de rostfria stängerna till lämplig längd. Hoppas formen blir som du vill ha den o det skulle vara kul o få se den på bild sedan o givetvis senare även resultaten du får från den😇😃

Artafale
0

Jo, djurmaten brukar bestå av vad som finns på fatet men det är inte ofta de får det serverat på silverfat (kanske ska göra ett glasfat till dem ☝️ ) Har försökt ge dom vanlig hönsmat med då sprätter de ut högen och kollar om det finns något godare gömt underst.

Formen ser lovande ut, återkommer med bild på både den och eventuella resultat 🙂

Artafale
0

Sanne, eftersom djuren får den mat de får så lever jag och sambon mest på nudlar, lägger ju lite pengar på glasinköp också😉

anki1
0

Min dotters höns får oxå vad som blivit över från middan, pasta och ris gillar de bäst

Artafale
0

#155 har gett mig ett angenämt problem, har fått en beställning på en "lika dan" men i färgerna gul, rött och orange (ja jag har uppfattat´färgerna det rätt) och står nu inför det vanliga problemet, "vad ska jag begära för pris" om jag nu har turen att få till en till 🤔. Att få en beställning i de färgerna hade normalt fått mig att tappa all skaparlust men drop-out är ju fortfarande i test fasen så det gäller ju att smida medan järnet är varmt. Funderar på att begära en 500 hundring om det blir bra, låter det avskräckande?

Cessy
1

Kul att du fått en beställning men eg, skulle du nog ta minst det dubbla, för först har du ju screen meltat fram en platta som du sedan fullfusar o till slut drop-outat. Så eg. är väl en tusing också för lite men det kan vara magstarkt nog o begära det. Fast betänk en sak - en sådan glasskål är glaskonst på hög nivå.

Jag bär aldrig gul-rött-orange, men just i glas o gärna transperant glas så tycker jag den kombo är attans snygg.😇 Du skulle kunna komma enklare undan än att först screen melta en platta o det är genom att köpa yellow, red striker streaky glas som du tackfusar ihop med klarglas (eller fullfusar - vilket du föredrar) o sedan dropouta plattan. Om du inte har en hel del röd gul orange hemma så är nog detta trots allt ett billigare alternativ.

Artafale
0

Tack för tipset Cessy. Har dock ingen brist på glas vare sig i orange, gul och rött. Handla är jag bra på, värre är att skapa i dessa färger😕. Vet inte hur många gånger jag bestämt mig för att göra smycken i andra färger än blått och lila och när jag väl fyllt plattan inser jag att att jag misslyckats helt, vad har jag gjort, jo 80 % blått och lila minst och åtminståne 15% av övriga går i vitt, svart och silver😞. Tror det blir att känna beställaren lite på pulsen och höra vad hon förväntar sig att få betala och därefter bestämma mig 🥵. Men nu vet jag iallafall att jag inte lägger mig för högt och det gör det hela lite lättare. Som du skriver, är det ju unikt konstglas hon får.

Cessy
0

Ja det är jättesvårt att skapa i vissa färger o andra går lätt o lila-rosa är ju bara så rätt 😉 Lycka till o ja du får nog gå på magkänsla för vad som är rätt o ta, men det allra viktigaste är att priset hamnar så att du själv känner dig nöjd o att det inte känns som du säljer din själ. En bra utgångspunkt är också - kan jag tänka mig att göra om samma sak igen för det priset. Kan man inte det är priset för lågt.

Artafale
0

Ja, det är helt klart rätt sätt att tänka, ska försöka ha det i åtanke även framöver.🙂 Just nu är ju både screenmelt och drop out i testfasen och då är det mest bara kul. Försökte få till en röd-gul-orange melt men bliv inte särskilt nöjd med färgfördelningen, blev nästan inget gult alls på ena sidan😕. Men eftersom det ändå blev en skiva jobbade jag  vidare med den mest för att få något att göra drop-out av. Jag vet att man inte ska öppna ugnen när den är på väg ner (i morse stod den på 350 grader) men kunde bara inte låta bli och det såg lovande ut. Glaset hade runnit ner så den fasen verkar jag ha fått lite kläm på (ta i trä)! Försökte "pimpa" lite med gula stringers på den "tråkiga" sidan och när jag kommer hem i eftermiddag lär jag se om det var ett bra beslut.

Sen måste jag säga att glaset är snällt mot mig, mina melter spricker inte (trots att jag gluttar mer än en gång mellan 100-300 grader, devit har jag heller inte lyckats få, inte ens när jag endast slipat kanterna med det grova sliphuvudet. Är det sån skillnad på bullseye och 96-glas? Eller har jag helt enkelt bara tur?

Cessy
0

Tror inte att det är sådan skillnad mellan Bullseye o System 96, men det är tror - jag vet inte☺️ Om jag ska tro vidare, så tror jag att det som gjort både mina o Martinas meltare skörare än den är snarare den höga topptempen (870 grader i 2 tim) Fast om man kör system 96 så ska man ju "bara" stå 1½ timme, så kanske är det kombon av bullseye o den höga tempen o långa tiden som är skörare än system 96 är. Fast nu står du ju i o för sig 3 timmar på 820 men vi har stått ytterligare 45 min på 802 grader vilket uppenbarligen gör att man stressar i varjefall bullseyeglas maximalt. 

Nu vet jag ju inte hur bulleye reagerar om det stått 3 timmar på 820 o om det varit lika känsligt då. Normalt sett öppnar jag endast på topptempen om det är något jag vill kolla då. Sedan brukar jag aldrig glutta förrän  ugnen kommer runt 70-80 o det har alltid tidigare gått hur bra som helst, men inte med screen melten😮. Däremot finns det ju inget i världen som kommer får mig att öppna o kika före 40 grader nästa gång som jag testar, så jag kommer aldrig få reda på om det var den höga topptempen eller om bullseye är känsligare.😉

Artafale
0

Ja, helt klart blir man aldrig riktigt klok i glasets värld. Gäller väl mest att komma ihåg (läs skriva upp) vad som funkar och inte och använda sig av det när man gör nästa försök.🤔

Cessy
0

Ja def. skriva upp. Man inbillar sig att man kommer ihåg vilken kurva man använde, men så kör man annat i mellan o man kommer kanske ihåg topptempen men har glömt hålltiden - så skriva upp är i min värld absolut nödvändigt☺️

Nu några frågor om system 96 o jag ska def. skriva upp dina svar.

Vid vilken temp fullfusar du o vilken hålltid?

Vilken temp använder du vid lätt tackfus o hålltid? (glaset håller ihop o har fått den skarpa kanten pyttelite rundad o glaset är inte längre vasst, men frit o stringers har behållt sin struktur)

Vilken temp använder du för en mer välsmält tackfus o hålltid?  (ff. nivåskillnader mellan glasen men mer mjukt rundade kanter o s.a.s. mer sammansmält.)

Vid vilken temp o hålltid kör du firepolish?

Vid vilken temp o hålltid kör du dekaler?

Vid vilken temp o hålltid slumpar du en form t.ex 15-25 cm men bara litet djup?

Vid vilken temp o hålltid slummpar du något som kräver större rörelse som t.ex lyktorna?

Jag vet det är många frågor o jag lovar att skriva upp svaren så att jag kan läsa dem sedan, men jag är ju fullständig novis på system 96 o kan eg. bara bullseye.☺️

Cessy
0

Hm ….  bara för att du ska slippa o skriva en massa artafale, för det blev ju många frågot om topptemp o hålltider, så hittade jag dessa rekommendationerna för system 96. Tycker du att de här temperaturerna verkar stämma?

Artafale
0

Kurvan du bifogar stämmer helt ok, men det skiljer ju mellan ugnar så jag har ändrat runt lite för att hitta vad jag blir nöjd med.

Jag kör som följer

Fullfuse 800C - 10 min, ökar till 20 min om jag vill ha det riktigt rundat. Ökar till 30 min när jag ska fusa om en melt, vill att den ska "rinna till" sig lite eftersom jag oftast slitat på kanterna innan jag fusar om plattan.  

Tackfuse, 760C - 10 min om jag vill ha kvar formen och 20 min om jag vill ha ett lite mer rundad form men ändå ha kvar nivåerna.

Firepolish - har jag aldrig gjort 😞

När jag slumpar använder jag alltid samma kurva, både till fat och lyckor. 693C och håller 20 minuter. (

hela kurvan är 111C / tim =>538 C.

278C=>693C håll 20 min.

Fullt =>510 C Håll 60 min.

56C /tim =>371. 

Sen tycker jag det är kul att leka lite med just slumpingen (även om jag inte fått till det än) och har lagt några glasplattor på ett mått och sedan höjt slumping temperaturen 20-30 grader och hålltiden blir 30-40 min istället. Då rinner glaset nerför kanterna istället och sluter mer tätt om måttet (än ljuslyktorna gör). Har inte fått riktig kläm på det än för det tycks bero på vilket glas jag använder. Men men, förr eller troligen senare så🤦‍♂️

Angående dekaler så har jag testat att bränna både på 760C & 800 C. (höll 10 min) Köpte ett blått paket + lite lösa ark på hobbyland och fick då bifogat resutat. Bortsett från den röda (och där är det säkert jag som slarvat😕) och att speciellt de blå flytit ut en aning på 800C så är det ingen större skillnad. Jag kör alltså dekaler på både tack och full fuse beroende på vad jag gör (men oftast blir det på tack eftersom jag inte vill att glaset ska röra sig).

Artafale
0

Min ide med stringers på den röda melten var ingen bra ide alls. 😡 Ser rent bedrövligt ut. Blir att göra om och göra rätt. 😞

Cessy
0

Åh tackelitack för så utförligt svar. Ska anteckna detta i min lilla svarta. Oj fusar du dekaler så högt?!  Jag brukar köra mina på slumpingtemp o bullseye slumpar jag mellan 670-680 grader o hålltiderna brukar vara 15 - 20 min i de formar jag har testat hittentills utom ljusbryggan som ska ha 720 grader. Lite skillnad alltså. Blir lite svårt o tänka om o inser att jag nog måste dela upp boken så att jag har en del för bulleyefusning o en för system 96 för annars blir det nog totalkaos i hjärnan angående temp o hålltider.☺️

Men åh vad trist att det inte blev bra med tillägget av stringers. Hoppas att det nästa försök blir mer till belåtenhet.:thumbsup:

Artafale
1

Ja, sen är frågan om det skiljer mellan olika dekaler, guld dekaler har jag fusat enligt ovan men sen har jag mest använt de dekal ark som är på bilden och de funkar ju rätt bra i höga temperaturer. I och för sig kört "folkares" vildsvin på tackfusen och de blev jag nöjd med.

Cessy
0

Jo dekaler skiljer sig åt o folkares ska ju upp i temp, men jag har ju svarta som är både low-fire o Hi-fire o jag har guld o platina som är både Low o Hi-fire o saken är den att Hi-Fire klarar en lägre temp, men Low-fire klarar inte för hög temp, så eftersom jag ofta blandar så får det bli att alla får gå lågt☺️Dina vildsvinsdekaler blev jättefina.🙂

Artafale
0

På dekal fronten ligger jag i lä, kommer mig liksom inte rikigt för att börja prova så det har mest blivit dekal på förusad platta (och då halvfuse) men att handla har jag ju aldrig haft problem med😞så jag kanske skulle börja botanisera runt i det jag jag har liggande, Har ju rätt många dekaler på djur så ett brun, grön jakt fat kanske skulle vara en ide?

Hur gör man? om jag har en tack / full fusad platta som jag vill slumpa. Ska jag då först fusa på dekalerna och sen slumpa eller går det att göra på samma gång?

Cessy
0

Nu har jag inte testat just folkares dekaler. De färgade står ju 800 grader, men alla andra färdiga figurdekaler som jag har såväl Low- som Hifh-Fire kör jag samtidigt som jag slumpar. Ska jag ha dekaler på ett fat så sätter jag på dem o slumpar sedan o har jag några cabbar som ska ha dekaler så brukar de få åka med samtidigt som jag slumpar något o hitentills har det fungerat alldeles utmärkt.😃

Cessy
0

Fast jag har faktiskt testat även folkares kom jag på (några katter o ett par hundar) o de har även fungerat på slumpingtemp.🙂

Artafale
0

Goda nyheter, då blir det ju en runda mindre i ugnen😃. När skapar ivern sätter in är ju faktiskt totaltiden i ugnen  som spelar roll (även om den däremella  står tom i brist på inspiration (=snö på utsidan)

Cessy
0

Om du ska handla någon gång på Hobbyland i framtiden så hojta gärna till för deras frakt är inte o leka med. För då kan vi ju dela frakten - ja där är kanske fler som vill vara med? 

Jag ska i så fall ha framförallt stort ark av svart o av vitt o så blir det nog något ark av de där som påminner om tapeter för de blir också himla fina. Måhända borde man använda de färgade bitarna redan då man tackfusar ett fatämnen för där har jag fått för svaga färger o ser jag på dina båda testbitar har du fått fina blå färger vid både tack o full så de färgade dekalerna/dekalarken bör man antagligen köra högre än slump som du har gjort, men både svart o vitt har blivit bra vid slumpingtemp o det har "tapetblommorna" också blivit, men jag ska testa o köra några färgade fjärilar o blommor (stansar ut från arken) på klarglas redan då jag tackfusar det o se om färgerna blir bättre då än vad de blivit vid slumptemp då de blivit väldigt ljusa o nästan genomskinliga.

Artafale
0

Jadå, ska kolla om någon annan är intresserad av dekaler innan jag beställer från hobbyland nästa gång men det dröjer ett tag skulle jag tro för just nu har lag lite att leka med🙂.

Men var hittar du stansar? Låter som ett mycket intressantare alternativ än att rita och klippa ut figurer.

Cessy
0

Scrapbokingbutiker har ofta stansar. Jag har sökt på nätet o köpte då på mig några men söker ff. efter kattstansar, så hittar du det får du gärna hojta 😉

Jo eg. har jag också utom vitt o svart ark som är nästan slut, så ska någon ta ifrån Hobbyland så är jag ändå intresserad för det är ju en attans frakt därifrån, så det vore ju nice att dela. Nu är det dock inget akut o jag har massor med andra dekaler att leka med, men om du ska beställa så småningom så är jag hemskt gärna med om det är ok.

Niwa
0

Tänk att min samlade lista på scrapbutiker skulle funka här inne oxå 😉
http://www.pema.cc/scrapbooking/verktyg--redskap-mm/punchar--stansar-c-1734-1.aspx

Artafale
0

Tack Niwa!🙂

Artafale
2

Suck, efter pott går man bort 😕. Drop-out som började så bra har nu gett mig problem. Vill ha lite mindre kant än jag fick på mina första försök. Men, när jag försöker har det varje gång slutat med att glaset rinner ner i hålet och välter ställningen. Nån som vet om det finns någon regel som säger att kanten minst måste vara t.ex 1/8 del av hålet?

Sen fick jag hem 3 stora skivor irriserande glas, gick inte helt bra när jag skulle klyva dessa men jag fick lite spillbitar som jag raskt använde till ett fat. När skivan var fusad visade det sig att jag givetvis vänt ett av de irriserande glasen åt fel håll 🤪. Ville då inte ha ett fat längre utan tänkte - jag testar med skiten och slumpar på en av formarna jag fått från loppisen. Ja, det gick över förväntan så varför var jag inte mer noga när jag skar till fatet - hade ju kunnat bli riktigt riktigt bra (ja, även om det ser rätt OK ut nu också - iallafall på bild, se nästa inlägg)

Här är den röda drop-outen jag gjorde, tycker den är riktigt bra och börjar vänja mig vid de fula stingersen jag pimpade den med, gör nog ett halvhjärtat försöka att få den såld innan jag gör en ny😞

Artafale
2

här är fatet som blev en skål. Ringen i mitten är från bordet den står på och inte på skålen 😉

Artafale
1

Fick också lite inspiration av "picasso" så det blev lite cabbar oxå som i vanlig ordning ska bearbetas lite men så här ser de ut efter första fusningen. (fotot är inte så bra - jag är en värdelös fotograf tyvärr - kamran intresserar mig liksom inte. Skålen i #213 har sambon fotat så ni ser ju skillnaden 😞)

mialycktman
0

o så härligt! vill se deet färdiga resultatet oxo!

Lyckomia 

sanne62
0

ohhhhhh drop-outen får saliven att rinna till … mmmmm, skålen blev också bra och cabbarna ser fina ut dom också…. 👍 😃

Cessy
0

Den röda drop-outen ser superläcker ut o skålen är jättefin. Det gör väl ingenting att det ena iridglaset är vänt åt andra hållet. Det blir ju snarare en artistisk designeffekt😉 Ser ut som ett underlag för massor med fina cabbar o nog är det nästan alltid så att det är få csbbar som bara genomgår 1 enda fusningen, för ofta behöver man ju lägga på lite mer glas o tackfusa för skapa intressanta ljusspeglingar o mer liv i cabbarna eller ska de slipas till o/eller få dekal. Att göra snygga o lite spännande cabbar är ju oftast ett litet pyssel.😇😃

Artafale
0

Tack för er uppmuntran!

Mialycktman -Jag ska försöka ta bättre bild när cabbarna är klara och lägga upp, ska förhoppningsvis inte ta alltför lång tid.

Sanne, Cessy, irl är den röda form mässigt riktigt bra och hade varit riktigt fin (färgen till trots) om jag inte pimpat den, de stör!!

Cessy, jag ansträngde mig att få det irriserande åt samma håll, vill påstå att jag kollade flera gånger men det gick åt skogen ändå😞. Jag får väl låtsas att det är en designeffekt, tack för det tipset😂

Annicka.C
0

Härlig drop out 🙂o skålen blev jättefin!! Cabbarna ser oxå bra ut, ska bli spännande att se dem färdiga!! O ang. stringersen…det e ju inte alltid det blir som man tänkt men jag har lärt mig att det finns alltid någon som gillar det som jag tycker att jag misslyckats med..och sedan lär man ju av misstagen.

Mvh.Annicka

Artafale
0

Tack Annicka,

Ja, den hårda vägen är en bra läroväg - ofta kommer man ihåg misstagen längre än sånt man läser sig till. Smaken skiljer ju också vill jag lova, en del smycken som jag själv älskar förblir osålda med andra som jag egentligen borde återvunnit sålts direkt. Har lite svårt att hålla med när någon håller upp nåt sånt och säger "den tycker jag om".😇

Sussielull
0

Åh den röda dropouten är fantastisk!😃

Artafale
0

tack Sussielull 🙂

Artafale
0

Sambon kan inte sitta still och har inget projekt på gång för tillfället (ja, jag har sagt att jag vill har ett växthus igen men det verkar inte ha uppfattats….mitt gamla byggdes om till garage) Han har dock börjat ledsna på att mitt glas ligger på matbordet, på min arbetsbänk och i köket (+ lite andra ställen också 😞) Jag föreslog på skoj att jag fick väl flytta ut i husvagnen då men det nappade han inte på utan nu håller han på att skissa på en tillbyggnad av huset så jag kan få en atelje  (och nåde mig om jag inte håller glaset där sen). Sist jag ville ha ett nytt rum hade vi en två års plan men den höll dåligt, efter 3-4 månader var allt klart utan utsidan (jag hade lovat att måla den i ett svagt ögonblick🤐) Min atelje säger han är ett 3 - 4 års projekt så vi får väl se hur lång tid den kan ta att få till. Är han som han brukar lär jag kunna flytta in i höst förutsatt att bygglov beviljas🙂

sanne62
0

lyckos dig….har du tur blir din sambo rastlös ofta…..

Artafale
0

Min granne brukar också säga det, inte alltid jag håller med. Ibland skulle jag uppskatta om han kunde sitta still en stund. Men det har ju sina fördelar när jag vill ha något gjort.

anki1
0

Jag aar oxå en rastlös gubbe, nu är han arbetslös. Men vi bor i lägenhet 3 rum o kök. 1 barn hemma ännu. Jag längtar ju till att han flyger ut, så jag får hans rum som mitt rum att hålla på med mina smycken i. Och så som gästrum emellanåt.

Cessy
0

Åh - din gubbe skulle jag vilja ha Artafale - i alla fall i detta avseendet. Min är också en rastlös typ o han vill vara igång en hel del paktiskt när han är "ledig" Nu håller han ju på o bygger en källare under vårt hus, men så länge vi inte får bygglov för även ett nytt uterum o källardel under uterummet så finns det inte plats för mig i källaren😮 Fast blir det uterum så småningom - beror på om vi kan trixa igenom bygglov, så är jag utlovad rum/atelje i den biten. 😃

Artafale
0

Här verkar det inte vara några större problem att få bygglov, håller man sig bara några meter från vägen så tycks det inte vara något problem och jag hoppas det fortfarande fungerar så 🤔. Ja, det lär väl visa sig rätt snart, sambon tycks ha ritat klart så jag misstänker att han snart åker ner och pratar med dem (ja, tålamod är inte hans starkaste sida)

Cessy
0

Problemet är att vårt hus redan överstiger det som är godkännt i stadsplaneringen i området o eftersom 1 av grannarna lägger sig emot så får vi inte igenom att bygga uterum (idag är det endast en öppen terass) o bygga tillhörande källare under. Vi har i stort sett dubbelt så stor tomt som övriga tomter o området, så vårt hopp står till att vi så småningom kan få till till ett enskilt undantag från stadsplaneringen p.g.a. vår stora tomt som gör att vi eg. ha kvar procent att utnyttja att bygga på. 

Nå allt det där står skrivet i stjärnorna o för tillfället lägger Göran tiden på att få källaren färdig ur vissa aspekter (t.ex. att vi går över från vanliga element o vedeldning/elvärme till bergvärme o golvvärme istället) så just nu finns inte kraft till att driva ärendet på nytt, men känner jag Göran rätt så kommer det här komma men det ligger några år i framtiden, för han har ju redan fullt upp med det nuvarande källarbygget.

Artafale
0

Jag ser skillnaden, vi bor inte i "statsplanerat område" och då är det helt säkert andra krav eller rättare sagt mindre krav. Har dessutom grannar som snarare skulle hjälpa till med bygget än protestera och det är ju också en fördel. 🙂

Artafale
1
Artafale
2
sanne62
0

helt fucking underbara !!!!!! 😍

hur har du gjort ? 🤔

Artafale
2

Jag bad sambon fota mina senaste lycktor (tyvärr något vingliga), och hade svårt att välja vilket jag gillade bäst. Att samma lycktor kan se så olika ut. Kanske skulle försöka lära mig fota 🤔.

sanne62
0

se #233 !

Artafale
0

Tack Sanne! Helt och hållet mina färger vill jag påstå, ska nog behålla dessa! (ja dessutom är dom ju lite vingliga). Det är irriserande glas i fyra olika färger som jag lagt glarglas på och lagt ihop som på bilden nedan (inte samma färg på ena mittenbiten). Fullfusat och sen slumpat på Ikea glasen.

sanne62
0

vilken bra idé….samma fina form som allas "ikea-lyktor" och dessutom dekorativa hål som det lyser fint igenom …

Artafale
0

Japp, funderar på att försöka få till en skål i samma tema (kan nog bli nåt fel på den också 😞😂) Är väldans förtjust i glaset (samma som skålen i #213 + ett liknande) och ångrar redan att jag inte köpte mer när jag nu ändå köpte mer🤪.

sanne62
0

jaaa…det är det eviga dilemmat…när man hittat nåt man riktigt, riktigt gillar, så tar det så fort slut…

Artafale
0

Ja, man kan ju ha det till ALLT 😉

Annicka.C
0

Jättehärliga😛Ja glas kan man aldrig få för mycket av ;)

Mvh.Annicka

Artafale
0

Tack Annicka, visst är det så😉.

anki1
0

så fina lyktorna blev.

Allamej
0

Wow vilka lyktor, väldigt bra gjort

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Cessy
0

Åh så fina lyktor o så fina färger o superläcker form.😃 Så där har jag också funderat på att lägga stänger o göra ljuslykta av det o nu vet jag ju att det blir jättesnyggt😇

Artafale
0

Tack Anki, Allamej & Cessy.

Kul att ni gillar dem. 🙂

Sussielull
0

Jättefina ljuslyktor Artafale😃

Artafale
0

Tack Sussielull🙂

Lorita
0

mialycktman
0

så härliga lyktor

Lyckomia 

Artafale
0

Tack mialycktman! Jag har börjat jobba med en skål! Funderar på om jag ska ha hål i botten på den eller om det gör den svårare att få användbar?🤔

Cessy
0

Fruktfat! Kissidor gjorde ett sådant fyrkantigt fat med stavar till Mmadeit o det var just ett fruktfat.🙂

Cessy
0

Här har du en bild på det fatet. (Du får vänta en stund innan den hoppar till bilden. Går liksom i två steg.)

Artafale
0

riktigt läckert fat, ska nog satsa på hål (eller göra båda varianterna)

Artafale
1

I dag har jag fyndat på loppisen. Är jättenöjd med att ha fått välja och vraka innan andra köpsugna roffat åt sig. Fyllde lätt en kund korg med rostfria fat och bunkar i olika storlekar men typiskt nog fanns inget enlitersmått utan fot 😕. Sambon sa inte ett ljud, skadade mest på huvudet men vägrade hjälpa till att rota fram fler. När jag hittade en STOR plastback fylld med pärlor av olika slag så vaknade han och hotade att slänga ut mig från stället om jag så mycket som la en enda pärla i korgen. Ja, han är inte så förtjust i det lager jag har liggande eftersom jag numer så gott som enbart ägnar mig åt glaset och han tycker pärlorna tar för mycket plats. Nu är jag ju inte du dummare än att jag smugglade ner en hel rulle läderband, en låda med diverse lås, öronkrokar och andra bra att ha grejer när han släppte mig med blicken några sekunder 😂. Sen stod det låda med helt nya T-shirts med tryck i ett hörn så jag köpte en till honom med texten " Jag är inte dum - jag har bara otur när jag tänker" och se då var det tydligen färdighandlat för denna gången (om jag inte ville gå 7 km hem i regnet….)

Cessy
0

*fnissar* Prata om att du provocerade honom😇😉😃 Du får dock hälsa honom att det finns de som är värre. Du skulle se mitt pärlförråd☺️ o jag gör ju bara superenkla pärlalster några få ggr per år i övrigt är det ju glas, glas o åter glas. Kul att du fick tag i en massa rostfritt. Hoppas vi snart får se resultatet, för du är ju sådan som kastar dig över nytt, mendans jag får hem nytt o sedan måste det ligga till sig innan jag testar det😇☺️

Artafale
0

#213 är ett tidigare loppisfynd! Med tanke på mängden formar jag roffade åt mig så lär det dröja innan jag slumpat igenom den högen. Eftersom jag är åpen 😞tar jag ju allt jag hittar (pris 5-10 kr / st) så jag har nu hel del dubbletter. Om någon inte har en bra loppis i närheten och kan tänka sig att stå för frakten delar jag gärna med mig🙂

Artafale
0
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.