Tips när man ska sälja på marknader!?
Tänkte testa marknadsvängen för första gången! Nervös, väldig nervös! :) Ni med erfarenhet vilka tips kan dela med er till oss noviser!!!

Välkommen in!
Jag bloggar på www.lovebeproud.blogspot.com
Facebookar på https://www.facebook.com/love.a.proud?ref=tn_tnmn
och säljer mina alster på www.loveandbeproud.se

Jag har inte sålt smycken som jag gjort själv men däremot sålt silversmycken (som anställd).
Det som jag upplevde lockade kunderna var ett snyggt upplägg, och att man var aktiv men inte För aktiv… Sitt gärna och pilla med något enkelt relaterat (till det du säljer) arbete som du kan släppa ögonen ifrån och titta på folk en det får inte vara så invecklat att du släpper allt annat runtomkring dig. Och framför allt prata när de kommer fram.
Sitt absolut inte och läs en bok (har sett folk göra detta) och när du ska äta, försök om möjligt ha någon annan som sitter i ditt stånd så du kan gå iväg.
Jag brukade sitta och göra enkla handarbeten som var relaterade till det jag sålde (svårt att förklara utan att gå in för djupt på saken) men jag släppte alltid blicken och såg ut över folkmassorna.
Le alltid när någon kommer till ditt stånd. Låt dom titta lite och om de tar upp något så kan du berätta något unikt om det de kikar på. Var inte för på, det är skitjobbigt för kunden (vet jag som kund) och skrämmer iväg dom. Men det har du säkert också erfarenhet av själv som kund. ;)
Det som gjorde att jag sålde helt vansinnigt bra var att jag berättade om sakerna som kunderna var intresserade av. Det var smycken som hade religiösa eller arkiologiska historier bakom sig och det var sådant jag berättade om. Kunderna tycker det är roligt att ha ett smycke som betyder något och inte Bara är vackert. :)
Nu är det kanske svårt att berätta om "vanliga" smyckens historia så berätta om pärlorna, materialet och ge det en unik känsla. Inte "det är gjort i läder" utan "Lädret är svenskt och kommer från djur som gått på en liten gård på landet…" Viktigt att det är sant, annars får du dåligt rykte och kunderna kommer känna sig lurade. Är det något som är Mindre bra med smycket, så ta inte upp det. Belys smyckets starka sidor. :)
Lycka till!
Just ja och tänk på två viktiga saker. ;)
Kunden du minst anar kan vara den som handlar mest och dyrast! Jag hade en amerikan som handlade för 5000:-/dag, vilket blev 15.000 på den marknaden, av mig… Han ville pynta sitt nya hus. :O
Och se till att äta! Blir blodsockret lågt orkar du inte med, det Är mer krävande än man kan tro att "bara sitta i ett stånd och sälja", du måste vara aktiv med kunderna och ha orken att prata och blir du hungrig blir du trött vilket kunderna kommer märka av och tro att det är ointresse för dom!
(mina M krånglar, såg att det fallit bort iallafall 1 m i förra inlägget…)

hur löser man det där med kortbetalning?

Det finns ett enkelt sätt att ta kortbetalning, som ett svenskt företag har utvecklat, Izettle, en liten dosa för kortbetalning som du kopplar in på din mobil. Den kostar inte mycket och du betalar en avgift för varje transaktion på 2,75% av beloppet, men det finns inga andra avgifter kopplat till den. Varje transaktion tar en liten stund då du behöver en underskrift av kunden, någon minut extra kanske mot om de betalat kontant. Jag tycker det fungerar smidigt som kund.
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

#4 tack, för inte vill man stå och böka med pengar i onödan 🙂
Izettle finns nu även med Pinkod istället för kvittens, till dosan måste man ha en smartphone elelr Ipad kopplad. dock funkar det bara med vissa telefoner.
dosan med kvittens kostar typ 250 och den med kod kostar runt 600. precis skaffat mig en verkar dock ta rätt lång tid innan man får in pengarna på kontot typ 3-4 dagar…

Dosan för pinkod kostar 1190, så den är dyr men säkert snabbare att ha på en marknad. Och visst tar det några dagar att få in pengarna på kontot, men jag tycker inte att det gör så mycket. Man slipper en hel del kontanthantering plus att man inte förlorar de kunder som inte har kontanter med sig. De flesta förväntar sig att man ska ta kort om man står på en marknad numera. Jag har även använt min dosa på jobbet för att få snabbare avslut, det har varit väldigt bekvämt och flera har handlat tack vare det. 🙂
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.
Vila bra tips!!! Tackar! Jag har precis skaffat izettle samt swish, håller tummarna för att det ska fungera. Tror mer på Swish då de inte verkar ta några avgifter. Räknade att izettle skulle kosta mig ca 15kr för det dyraste smycket ca 400kr, tycker att det är helt ok kostnad.

Välkommen in!

Vilka bra tips! :) (Smartphone)

Välkommen in!

OJ jag betalade 600:- för den dosan med pinkod….

Vilken tur du hade! Nu kostar den 1190:- enligt hemsidan. Jag tänkte uppgradera till den så fort den dök upp, men den tog slut direkt. Du kanske hade tur och fick en i den första omgången, som jag har för mig hade introduktionspris. 🙂
Nu har man varit på marknad och fått mersmak, riktigt riktigt kul! :)
tack för era tips!
Kan berätta att jag inte använde izettle men däremot hade jag någon som swishade (hur lätt som helst) rekommenderas!

Välkommen in!

jag ska stå på palmfestivalen 2 hela dagar i augusti och funderar nu skarpt på att skaffa mig izettle….(swish har jag redan skaffat)
kan någon motivera varför jag ska köpa den dyrare varianten av izettle-dosa ?

Det är kul att stå på marknad om vädret är med! Hoppas det går bra, Sanne! Jag har den billiga izettle-dosan, och det tar lite längre tid att hantera köpet, helt enkelt, än med det dyrare, då alla måste underteckna med sin namnteckning. Jag är ändå väldigt nöjd med den, då det gör att de flesta kan betala med kort. Dock tar den nya dyrare varianten fler kort än den billigare, så jag funderar ändå på att köpa den. Då kan du ta betalt med fler kort som Maestro och Visa electron, som inte den billigare varianten klarar att hantera. Och att slippa signera utan istället kunna använda sin pinkod gör ju köpet betydligt snabbare och enklare för kunderna. 😃
tack ommok ! 😃
ja det lutar väl åt den dyrare sorten… men 1200:- är ändå mycket pengar om man kanske sällan eller aldrig kommer att få användning för den…MEN man får väl ändå vara beredd på att satsa för att vinna… 😊
mina tankar ang. den billigare varianten går så här:
# man måste väl vara noga med att ta legitimation… 🤓
# lite rädsla för att "kunden" är av den kriminella sorten och helt enkelt snor min telefon och sticker…😭
så…nu e de gjort….jag har beställt en izettledosa för 1200:-
2 veckors leveranstid, den billiga hade 4 veckors leveranstid !!!!
det är tydligen poppis med izettle…