Annons:
Etikettsilver-chainmaille
Läst 2895 ggr
Hera Liv
7/13/18, 8:47 AM

Koka silver i citronsyra

Hej!

Jag undrar om någon av er kan hjälpa mig. 

Jag håller på att starta upp en liten minismedja hemma och fastnar vid momentet koka silver i citronsyra. Jag har lärt mig att man inte kan koka silver i citronsyra i en rostfri gryta, men vad använder ni andra? Hur gör ni? 

Mycket tacksam för svar!

Mvh Hera

Annons:
Ca-Li
7/13/18, 9:48 PM
#1

Hej. Vad kul att du håller på och fixar en liten smedja😃 Har du silver och stål tillsammans så blir silvret kopparfärgat. Jag har en gammal kaffebryggare som jag använder, då är det en glasbehållare och temperaturen hålls konstant. Du behöver inte ha kokande vatten. Kom ihåg att använda plastpincett eller i koppar för att ta upp det du betat sen🙂

nogo
7/23/18, 12:43 AM
#2

Testa en vanlig ungsfast karott/glasgryta? De tål ganska omild hantering ;)

exempelvis: https://www.clasohlson.com/se/Gryta-med-lock-2,5-liter,-Pyrex/Pr342325000

#1 Vad smart med kaffebryggare!

Veda
7/23/18, 9:58 PM
#3

Jag fick tipset om kaffebryggare då jag köpte min första utrustning. Det funkar perfekt, det svåra är att hitta en kaffebryggare med stor öppning på kannan. 

Köpte min på loppis hos grannen, hon kunde inte förstå varför jag valde den fula bruna, som var något trasig och ratade den läckra mintgröna kaffebryggaren🙂. Det var samma pris och den var mycket fräschare. Men öppningen på kannan var bara 3-4 cm och det funkar ju inte.

nogo
7/23/18, 10:43 PM
#4

#3 åh ja… Öppningsstorleken hade jag inte ens tänkt på när jag läste om smarta lösni gen med kaffebryggare… Att den kan vara begränsande. Åker sällan på P på öppningen på polerteumlaren, men har behövt skicka största broschen i sortimentet i smedjan där jag går som lärling till vår andra smedja 40 mil bort just därför några gånger haha. När jag gör egna grejer kommer jag sällan upp i storlekar över 8-9 cm i diameter så det är ju lite mer safe. Har du någon portfolio online eller instagram där man kan se dina grejer Veda? ☺️

micki78
7/24/18, 11:35 AM
#5

Skulle vara jätte roligt att få se vad ni alla gjort som håller på med smide:) Vart går du lärling någonstans Nogo? Jag försöker hitta lärlingsplats men det verkar omöjligt! jag har kontaktat dom flesta runt Stockholm känns det som men ingen har plats, eller så har dom redan en lärling. Jätte tråkigt när man vill utbilda sig till guldsmed.

nogo
7/24/18, 3:37 PM
#6

#5 Jag är hos Erica Huuva, via Stiftelsen för hantverk och utbildning. Min lärlingsplats heter "Duodji (sameslöjd), inriktning silver", men vet att stiftelsen handlägger några guldsmedsplatser också, och finlir som cicelör och ädelstensfattare. Spana in www.hantverkslärling.se om du inte desan gjort det :)

Annons:
Veda
7/24/18, 7:41 PM
#7

#4 Jag är som sagt självlärd och är inget proffs men en del av mina smycken kan du se på min hemsida www.parlugglan.se . Jag jobbar mest med tråd, plåt blir rätt dyrt.

nogo
7/24/18, 9:40 PM
#8

#7 Vad kul att få se dina grejer! Jag blev lite kär i den här ringen: http://butik.parlugglan.se/produkt/ring131/

Veda
7/25/18, 8:08 AM
#9

De där ringarna är jätteroliga att göra, tyvärr inte ställbara, så de är svårare att sälja. 

Just den där ringen går att köpa på vår utställning på Kulturfabriken i Mjällom http://hogakustenkonsthall.se/bildgalleri/ . Om ni har vägarna förbi rekommenderar jag verkligen er att besöka utställningen, som omfattar konst, hantverk och foto fördelade i sex rum i en gammal skofabrik. Det finns även ett museum, café och loppis i lokalerna. Loppisen har öppet onsdag, lördag-söndag, men allt annat är öppet varje dag 11-17 till och med 12 augusti.

(Nu blev det lite reklam också, hoppas det är okej, vi är en förening som ställer ut våra egna alster och turas om att jobba med försäljningen.)

Sindri
7/26/18, 8:45 PM
#10

Vad konstigt - jag har gått på silverkurser där vi använt rostfria kastruller och citronsyra. Vi har dock alltid använt pincett av koppar eller plast för att ta upp silvret med.

Upp till toppen
Annons: