Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 2574 ggr
Annicka.C
1

Rosa glas?

Jag undrar om någon vet om det går att få tag på rosa glas, ljusrosa har jag o laxrosa och smyckesglas…men jag skulle vilja ha en "mustigare" rosa…jag köpte en http://www.warm-glass.co.uk/light-pink-striker-irid-121531-p-2743.html och detta e färgen jag e ute efter….men den blir bara ljust rosalila…har provat lägga glas under i svart, vitt, ljusrosa men inget blir bra :( Några tips eller ideer?

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

hmm. lt pink striker brukar bli väldigt mustigt och vackert mörkrosa för mig :fundersam:. men eftersom det är en striker så utvecklar den ju inte sin fulla potential vid lättare tackfuse - är det det du gjort med den?

men hursomhelst så får du väl kosta på dig grannen fuchsia då: http://www.warm-glass.co.uk/fuchsia-133230-p-438.html , det är inte billigt men det är värt det Skrattande. och tycker du den blir lite för mörk så kanske du kan pröva att ta den i 2mm istället?

nåt bättre alternativ vet jag inte - rosa är knivigt att få tag i eftersom de rosa glasen blir så dyra

Cessy
0

Light Pink Striker blir för mig precis som kissidor säger, mustigt mörkrosa, men däremot blir den inte chockrosa o det finns tyvärr ingen rosa färg som blir det. Fuchsia älskar jag men precis som Kissidor skriver så är de rosa glasen väldigt dyra o jag har bara Fuchsia i 2mm o det är en rosa nyans som slår åt det vinröda hållet.

Hur cranberry pink blir i planglas vet jag inte, för p.g.a. att det är lika dyrt som Fuchsian så har jag aldrig köpt o testat det. Däremot har jag cranberry pink o medium frit, fine frit o powder o där älskar jag den mörkrosa nyans som cranberry blir, men det är inte alls säkert att planglaset ger samma nyans.

Om du tittar i denna tråden o går till inlägg #67 så se du hur cranberry pink ser ut i medium frit. (älvorna ser man cranberry pink bäst, men den mörka rosa nyansen i hjärtat o i den melerade ovalen är också cranberry pink)

Om du går till denna tråden o går till inlägg #4 så ser du hur fuschsia 2 mm ser ut i planglas (Det vänstra hjärtats hö. halva är fuchsia)

Annicka.C
0

Hej igen!

Jag har både tack o fullfusat den men får ändå inte till den bra… fuchsia har jag i 2mm men tycker den e för röd i tonen (men väldigt vacker till annat) kanske att jag skulle prova cranberry vid nästa köp :D Tack för råd!

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

apropå hjärtat som cessy hänvisar till så kanske du skulle testa något av de streakyglas som går i rosa? för jag utgår från att du inte vill ha en solid opal då  pink opal är ju annars rätt behagligt rosa, men opaka glas blir ju lätt lite… tråkiga på nåt sätt. men i streaky-kombinationer är de allt annat än tråkiga Tungan ute!

Annicka.C
0

Ja du har rätt kissidor det är en solid opal jag är ute efter…har du något förslag??

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

va - var det det du ville ha annicka Förvånad? jag utgick från att det var ett transparant glas du sökte. mja som sagt pink opal är en ganska fin och tydlig rosa tycker jag (men den är också en striker så man bör pina upp den ganska bra i temp för att få den att blomma ut)

personligen tycker jag den ser mycket mer blålila ut på bilden på w-g än vad jag kan påminna mig att den blivit för mig, jag tycker det blir en mycket varmare ton i verkligheten.

men den är ju dyr, så det är ju synd om du blir besviken - men i 2mm kan du ju köpa en 10x10, det kanske är värt att testa iaf?

och ta gärna en titt bland streakyglasen och spana in de som går i rosa där, de är ljuvliga Glad

Annicka.C
0

Ja jag har inte beställt pink opal just därför…ja jag kanske får testa streakyglasen senare, är bara rädd för att de inte är i den ton jag vill ha när man får dem…de kan väl variera endel i färg mot bilden? Nå väl bara att testa, men det får nog bli lite cranberry nästa gångGlad

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

annicka, pm:a dig min adress så ska jag skicka dig en liten provflisa pink opal Flört

och ja, själva mönstringen på ett streakyglas och fördelningen mellan färgerna i just den bit man får kan variera jättemycket mot bilden - men de är då aldrig fula iaf Skrattande!

Annicka.C
0

TackarSkrattande det gör jag! Ja jag e såld på glas så det blir nog några streaky vid nästa beställning…får dock vänta några månaderRynkar på näsan beställde ganska mycket när de hade 30% innan jul.

Mvh.Annicka

Rolf
0

Dessa finns på www.pmc.se

Jag vet inte om länkarna fungerar. Men jag hoppas det.

BE110550.jpg

BE140550_Thumb.jpg

BE42150_Thumb.jpg

Annicka.C
0

Sent i gårkväll så lyckades jag att få den att bli rosaFörvånad…jag hettade upp glaset långsammare (om det kan ha varit det) läste på W-G om en annan stiker som behövde hettas upp långsamt för att skifta så jag testade…andra försöket i ugnen nu hoppas på samma resultatGlad

Mvh. A

Mvh.Annicka

Cessy
1

Kanonbra Annicka.C. För light Pink Striker blir en väldigt vacker rosa färg på enligt mitt tycke o det rosa glaset som är bland de billigasteGlad

[kissidor]
1

ja då var det nog utan tvekan det som var problemet Glad!

det verkar mycket riktigt gälla för lt pink striker också, det där med den långsammare upphettningen, för såhär står det på bullseyes egen sida just under det glaset:

Some striking glasses like this one need to be fired slowly during the initial stages of the firing cycle. If fired too fast they may not strike at all or they may strike, but appear spotty and have a blue-brown cast as opposed to the desired target color. A standard full-fuse schedule should work to strike these glasses

blev det nu den rosa nyansen du ville ha? men i vilket fall så skickar jag förstås pink opal-flisan till dig Flört

Annicka.C
0

Ja färgen blev jättebraSkrattande önskar bara att den fanns i opal oxå..provade med vitt under blev inte som jag önskade…får fortsätta prova med en ljusrosa opal under och se. Tack för er hjälp! O Gott Nytt År!! Kyss

Mvh.Annicka

noora
1

Transparent pink striker kan bli opal rosa med blålila skiftningar om man hettar upp den för fort. Väldigt mysko färg, men inte helt oangenäm.

Cessy
0

Åh det där lät spännande Noora. Måste testa det någon gång då framöver - ja om jag kommer ihåg det vill sägaSkäms

Annicka.C
0

Ja..stort tack till kissidor för provbitarnaSkrattande slängde genast in en bit 1215-light pink striker…men som vanligt…lite för bråttom Skämsstartade på 450w istället för att smyga från 300w som jag borde, så det s-ket sig får testa igen-gör om o gör rätt!!!

Mvh.Annicka