Smyckestillverkning iFokus

Smyckestillverkning

Etiketterglasfusingsilverlera
Läst 4455 ggr
Cessy
3

Formar till glasfusing

Visste eg. inte om denna tråden skulle ligga i fusa i microvågsugn eller fusa i ugn o kom fram till att det eg kan höra hemma i vilken som av dem. Samtidigt är det ju en fråga som kan vara intressant nog att lyftas i egen tråd så blir den lättare sökbar.

Dels undrar jag var ni köper era formar - både smyckesformar o till slumping.

o dels undrar jag om någon testat o göra egna formar. Vad använder ni då för material o finns det någon länk som beskriver hur man gör egna formar?

Jag har bara handlat formar dels hos WarmGlass o dels hos AnlaGlas, men har ju sett att i alla fall hos Warmglass finns material för att göra egna formar, men där är ju massor av olika o jag har ingen susning vad som behövs eller hur man gör, så jag hoppas att någon som läser det här har erfarenhet av att göra egna formar o kan beskriva hur man gör o vilket material som används.

noora
0

Jag har köpt en bok om hur man gör egna formar av Kaiser Lee Board. Jag har inte testat än men principen är att man sågar, skär eller karvar boarden till den form man vill ha och antingen penslar den med separator eller lägger på thinfire. Sen är det bara att slumpa eller gjuta Glad

Kaiser Lee board är ett specifikt varumärke av fiberboard. Det går lika bra med andra märken eller vermiculitskiva. Det som skiljer mellan olika material är struktur och hållbarhet.

Jag har även läst att pga formens och glasets expansion av värmen är formar av keramik och fiberboard (t.ex. Kaiser Lee Board) bäst till slumpning (dvs glaset slumpar ner i en "skål") medan metallformar är bättre till drapering (dvs glaset läggs på en uppochnervänd "skål" och faller runt formen). Gör man tvärt om riskerar man att formen fastnar när glaset svalnar och krymper.

De köpeformar jag har kommer från WG, från Delphi glass http://www.delphiglass.com/ och från Edab keramik http://www.edabkeramik.se/

Av dessa tre är WG billigast. Edab köpte jag en form av för att jag ändå var där och handlade glas och hade inte jämfört priser, och Delphi har lite större sortiment än WG.

Cessy
0

Noora: Tack för länkarnaGlad Ja där var ju massor av formar hos delphi men också ganska dyra. Blir väl lite av samma situation som att handla hos AnlaGlas för de har ju formarna lite dyrare än hos WarmGlass o så dyrare frakt. Från Delphi får man ju räkna med tull o införselavgifter o rätt hög frakt, så det är väl lite av läget pest eller kolera.Obestämd

Så keramikformar passar bäst för slumping o metallformar bäst till drapering. Måste def. läsa mer om formar o att göra egna formar sedan framöver, så att jag kan öppna fler dörrar till att göra lite mer formfusat sedan.

Annicka.C
0

Hej! Jag undrar vilka formar ni har som fungerar i den stora hotpotten…tycker det e svårt att hitta några alla verkar så stora.

mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Cessy
2

Delphi glas som Noora länkar till har en del. Warmglass har tyvärr bara en som går att ha i hot pot:en o den tål eg. microburken dåligt (En liten droppe där formen är för tunn o för sluten). Anla glas har några t.ex trapetzen, ovalen, droppen o hjärtat - ministöbeformar. (Om du tittat i min smyckestråd nr 5 o även i nr.4 så hittar du hur dessa formarna ser ut när man fritfusat )

Det finns också små formar som är direkt gjorda för att klara livet i en microburk på ebay. Dessa är öppnare än de formarna som finns hos Anlaglas o därför klarar de den snabba värmestegringen bättre än ministöbeformarna hos anlaglas o delphiglas. Dessa hos de båda sistnämnda kräver mycket långsam stegring av effekten o sedan att man inte öppnar burken på minst 2 timmar efter fusningen. De små som är gjorda för microvågsugnen klarar en snabbare temperaturökning o behöver bara stanna i burken ca 1 - 1½ timme efteråt medans de andra ska stanna i burken 2-2½ timme i burken.