Fritbubblor
Måste man ha samma sorts frit tex medium i samma form? Jag har blandat lite olika och får ibland en stor eller många små bubblor så att cabben blir helt förstörd. Hjälp!
Lyckomia
Hemsida: www.nogg.se/lyckomia
Blogg: www.lyckomia@wordpress.com
Lyckomia finns också på facebook.
Menar du bubblor som ser ut som de gör i mina cabbar t.ex dessa (klicka upp bilden så ser du bubblorna bättre) eller som i dessa, för sådan bubblor får jag i princip alltid om jag använder transperanta fritfärger.
Däremot blir det inte sådana bubblor (i varje fall inte synliga på det sättet) om jag använder opalfärger, men lägger jag en opalfärg i botten o glaserar med crystal clear ovanpå för att skapa djup som här, så blir det ju bubblor som syns. Antar att det eg. alltid är bubblor, men att det syns mer eftersom transperanta färger släpper igenom ljuset.
Jag blandar friskt medium frit med fine frit o ibland även powder o jag brukar försöka pressa ihop friten med fingertoppen (knackar ner friten lätt för att den ska kompakta ihop sig mer o därmed inte vara så mycket luft mellan fritkornen) Men den typen av bubblor jag har vet jag i alla fall inget sätt att undvika, men stora bublor kan man antagligen undvika genom att i alla fall försöka pressa ihop friten så mycket det går.
Jag vet inte vilka bilder du menade för jag kom bara till tråden i dina länkar. Men det som jag har är bubblor som bubblar upp så ytan på cabben blir alldeles bubblig och man ser igenom cabben i bubblan, får inte detta jämt men ibland och sist 2 ggr i rad, så jag tänkte om det berodde på att man blandat friten fast jag hare gjort det förut och då funkat bra. Jag försöker oxo att skaka ner eller trycka på ytan så friten lägger sig ordentligt. Jag hade kanske bara otur……..går det föresten att blanda olika coe på friten? har inte provat men man vet aldrig…………
Lyckomia
Om du klickar på länkarna o sedan får du vänta en liten stund innan den hoppar vidare ner till bilden. Där är tyvärr en tidsfördröjning.
Nej den typen av bubblor har jag aldrig råkat ut för, men en sak jag glömde skriva är att ju grövre frit destu fler o större bubblor. O nej det går inte o blanda frit av olika Coe för då kommer glaset att krackelera. Antingen direkt eller efter ett tag. Inte så kul att ge bort något o efter ett år så berättar mottagaren att tyvärr sprack cabben plötsligt.
Du har ingen bild på när det blivit så bubbligt? Fast jag kan tyvärr inte säga mer om det ändå för det du beskriver har jag aldrig råkat ut för.
så här blir det eller oxo en stor bubbla…
Lyckomia
jag förstår om du inte gillar bubblorna för att du kanske tänkte ha cabben till något särskilt men jag tycker det blev SKITNYGGT som det är !
va!!!!!!!!!!!! ser ju bedrövligt ut och det är hål rakt igenom…………usch
Lyckomia
Jättefina!!! Men risken är att de inte är så hållbara…vet inte vad det kan bero på men det är nog inte pga olika fritt stl. som du har fått de bubblorna…kan det vara så att glaset blivit förvarmt o "kokat"
Hoppas någon annan vet!
Kram A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Har aldrig sett något liknande. Mina tankar går till om du fått in något främmande ämnen bland fritten som skapat denna reaktionen, men vet det gör jag inte. Så här på bild ser det rätt häftigt ut, men det är en annan sak hur det ser ut IRL.
ha ha mystiken tätnar…………..
Lyckomia
opps du har inte lyckats byta ut en burk fritt mot bakpulver? det använder man nämligen när man gör en speciell sorts lampworkpärla som är massa bubblor inkapslat i klarglas…
ha ha nej du Mmadeit så illa ser jag ej! ;)
Lyckomia
Behöver inte vara du som gjort missen Mia. Det kan vara friten som i sig inte är tillräckligt ren eller fått något främmande ämne i sig. Vet du om det bara har hänt när du t.ex använder glasklar frit? Är den fritburken ny? eller är det någon annan färg inblandad när detta händer o händer det alltid med den färgen?
Först hände det 2 ggr när jag använde light aventurine green, men hade andra färger med. Då uteslöt jag den och tog en annan grön istället tillsm med aqua blue tint (som himmel), det blev bubblor i 2 st såna. men alla frit är bullseye………..
mina försök är att skapa en naturcabb med mark och himmel som jag ska sätta träddekaler på sen…
Lyckomia
Det är inte din separator som fått något olämpligt i sig? Så att det inte spelar någon roll vilken frit du lägger i formen, för du har penslat med samma separator. (t.ex primo Primer)
japp, har använt samma påse sen jag började, ligger i en zippåse som jag försluter väl efter varje gång. Men det kan ju tänkas, har en påse till, ska kolla det nästa gång.
Lyckomia